Menu

Veelgestelde vragen

Wat is Easy banking?

Fintro Easy banking is het nieuwe PC banking. Regel met Fintro Easy banking uw bankzaken altijd en overal. Mobiel en thuis. Fintro Easy banking past zich aan al uw toestellen aan (computers, smartphones en tablets) en is ook beschikbaar als app voor uw mobiele toestellen (iOS en Android).

Hoe aanmelden?

Geef uw klant- en kaartnummer in op de Fintro Easy banking-welkomstpagina. Volg de aanwijzingen op uw scherm en geef uw e-handtekening in.
Meld volgende keer sneller aan en vink ‘Bewaar de gegevens voor de volgende aanmelding’ aan.

Bent u slechtziend of blind? Vraag uw Fintro-agent een gratis kaartlezer met extra grote toetsen, lcd-scherm en stemondersteuning.
Meer info via 'Aanmelden met kaartlezer Comfort Voice' spraaksynthese en 'Aanmelden met kaartlezer Comfort Voice' grootletterdruk.

Waar vind ik mijn klantnummer?

Kijk op de voorkant van uw bankkaart.
Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. Verwar niet met uw kaartnummer (dit zijn 17 cijfers en staat ook op de voorkant van uw kaart).

Let op, met uw kredietkaart kunt u zich niet aanmelden op Easy banking.

Wat te doen bij "PIN BLOCKED", 3 keer foute pincode?

Contacteer a.u.b. uw Fintro-agent om de kaart te deblokkeren. Bij 3 foute pincodes wordt uw bankkaart geblokkeerd.

Pincode van uw kaart vergeten? Vraag een nieuwe code aan uw Fintro-agent (die u dan na een paar dagen thuis ontvangt).

Aanmelden in Easy banking

Meld u alleen aan met een kaartlezer.
Vraag hem gratis aan bij uw Fintro-agent.

Waar vind ik het IBAN van mijn rekening?

Kijk op uw bankkaart, via Easy banking onder ‘Rekeningen’ of onderaan uw rekeninguittreksels.
Het IBAN of ‘International Bank Account Number’ is een internationaal bankrekeningnummer. In België bestaat een IBAN uit 16 tekens: de letters ‘BE’ gevolgd door 2 cijfers en daarna de 12 cijfers van het nationaal rekeningnummer.
Bereken zelf het IBAN op basis van een Belgisch rekeningnummer.

Wanneer gebruik ik een M2-handtekening?

Gebruik M2-handtekeningen om verrichtingen te bevestigen. Geef alleen een M2-handtekening in als u zelf een verrichting hebt gestart. Elke andere vraag naar een M2-handtekening is verdacht.

Let wel, u hoeft niet altijd een M2-handtekening in te geven wanneer u iets koopt op internet. Dit hangt af van de betaalmogelijkheden van de website of webshop.

Overschrijving ongedaan maken?

Overschrijvingen die u bevestigd hebt zonder uitvoeringsdatum in te geven, worden uitgevoerd op en kunt u niet ongedaan maken. Contacteer a.u.b. de begunstigde als u het geld wilt terugkrijgen.

Geplande overschrijvingen kunt u verwijderen tot 1 dag op voorhand om 19 uur.
Ga naar ‘Rekeningen’, kies de Fintro-zichtrekening waarmee de overschrijving zal uitgevoerd worden en ‘Gepland’. Selecteer de overschrijving die u wilt verwijderen en kies ‘Verwijderen’. Bevestig met uw kaartlezer.

CVC van mijn kredietkaart?

De CVC of ‘Card Verification Code’ van uw kredietkaart bestaat uit 3 cijfers en vindt u op de achterkant van uw kaart.
Ze wordt soms gevraagd als extra veiligheidscontrole.

Welke kaart gebruik ik met de kaartlezer?

Gebruik uw bankkaart of ‘debetkaart’ met nummer xxxx xxxx xxxx xxxx x.
Let wel, uw kaart moet gekoppeld zijn aan een Easy banking-contract en moet voor de eerste keer gebruikt worden aan een geldautomaat of voor een betaling in een winkel.

Met uw kredietkaart kunt u zich niet aanmelden op Easy banking.

Kan ik een kaartlezer van een andere bank gebruiken om mij aan te melden en verrichtingen uit te voeren met mijn rekening?

Met sommige kaartlezers van andere banken kunt u zich aanmelden en verrichtingen uitvoeren met uw Fintro-rekening.

Wel kan het zijn dat u bij gebruik van die andere kaartlezer een elektronische handtekening krijgt van minder dan 8 cijfers.

Als u die handtekening zo invoert, zal ze niet worden aanvaard.

Om dat te verhelpen, voert u aan het begin van de elektronische handtekening gewoon zoveel nullen toe als er nodig zijn om 8 cijfers te verkrijgen.

Onze tips om onlinefraude te vermijden

Online veiligheid is onze prioriteit 

Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude

Phishing

Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een bankkaart. We raden u daarom aan om :

  • uw onlinebetalingen uit te voeren op veilige websites (ga na of op de website een pictogram met een hangslot staat en of u ‘https’ kunt zien in de adresbalk);
  • zelf de URL van een website in uw browser te typen;
  • een e-mail van een onbekende contactpersoon niet te openen en meteen te verwijderen.
 Wat als:

  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt verzocht om uw rekeningnummer of geheime code mee te delen?
  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt gevraagd om op online banking in te loggen?

Antwoord niet en bel ons op het nummer 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Stuur de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Phishing per telefoon

Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:

  • u telefoontjes krijgt van iemand anders dan uw vertrouwde contactpersonen bij de bank?
  • een vermeende medewerker van Fintro u vraagt om bankgegevens in te voeren via de toetsen van uw telefoon?
  • een vermeende medewerker van Fintro u telefonisch vraagt om dringend een bankverrichting te doen?

Haak in en bel ons op 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Pas op voor...

Voor de veiligheid van uw gegevens vragen wij u nooit vertrouwelijke informatie (pincode, bankkaartnummer, paswoord Fintro Easy Banking, Fintro Easy Banking-code, M1- of M2-handtekening, itsme-code) per telefoon of e-mail.

Een sterk paswoord

Ook een sterk paswoord is belangrijk voor de veiligheid. Kies dus niet voor '12345', maar gebruik speciale tekens, cijfers, hoofdletters en kleine letters. U kunt bijvoorbeeld een zin samenstellen die betekenisvol is voor u. Zo onthoudt u makkelijker uw paswoord. Bijvoorbeeld: 'MijnV@derIsGeborenIn1947'.

Hebt u een goed paswoord gevonden? Hieronder enkele tips:

  • noteer het nergens;
  • vertel het aan niemand: uw bank zal ook nooit uw gegevens vragen, niet via telefoon en ook niet via e-mail;
  • verander het meerdere keren per jaar.

Malwares

Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.

Hoe kunt u die malware vermijden?

  • Installeer een virusscanner op uw computer;
  • update uw besturingssysteem (Windows/macOs) en uw software zo snel mogelijk;
  • open geen e-mails van onbekende contactpersonen;
  • controleer uw USB-sticks regelmatig met een virusscanner.

Meent u het slachtoffer te zijn van onlinefraude?

  • Blokkeer uw bankkaarten via Card Stop op 070 344 344.
  • Bel de Fintro Easy Banking Helpdesk op 02 433 45 10.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg het pv-nummer aan uw Fintro-kantoor.

Meer informatie vindt u op: Safe Internetbanking.be, Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector