Menu
Item

Veelgestelde vragen

Geen resultaten gevonden

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Ik kan het fiscale attest niet afdrukken. Hoe los ik dit op?

Mogelijk werd de pop-upblokkering van uw browser ingeschakeld. 

U kan dit zo aanpassen:

Via Internet Explorer:

  1. Open Internet Explorer.
  2. Klik in de rechterbovenhoek op het tandwiel (Extra) en kies voor Internet opties.
  3. Schakel op het tabblad Privacy, onder Pop-upblokkering, het selectievakje voor Pop-upblokkering inschakelen uit en klik vervolgens op OK.

Via Google Chrome:

  1. Open Chrome.
  2. Klik op de drie punten in de rechterbovenhoek.
  3. Klik op Instellingen.
  4. Klik op onderaan op Geavanceerd.
  5. Klik op Instellingen voor content in het gedeelte Privacy.
  6. Klik op Pop-ups en omleidingen. Indien er Geblokkeerd staat, klik er dan op om pop-ups toe te staan.

Via Mozilla Firefox:

  1. Open Mozilla Firefox.
  2. Klik op de drie strepen in de rechterbovenhoek en kies Opties.
  3. Selecteer Inhoud.
  4. Haal bij Pop-upvensters blokkeren het vinkje weg om het blokkeren van pop-ups volledig uit te schakelen.

Via Safari:

  1. Open Safari.
  2. Ga naar de menubank: Safari en dan Voorkeuren.
  3. Open het tabblad Beveiliging en vink de optie Blokkeer pop-upvensters uit.

Via Microsoft Edge:

  1. Open Microsoft Edge;
  2. Klik rechtsboven op de drie punten.
  3. Selecteer Meer en vervolgens Instellingen en scroll omlaag om Geavanceerde instellingen weergeven aan te klikken.
  4. Onder Blokkeer pop-ups schakelt u de optie om pop-ups te blokkeren uit.

Waar vind ik het fiscaal attest van mijn pensioensparen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw rekeninguittreksels.
  2. Klik op het nummer van uw pensioenspaarrekening.
  3. U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten.

Waar vind ik het fiscaal attest van mijn woonkrediet?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bekijk de lijst van uw documenten.
  2. Klik op de naam van het attest of op de horizontale strepen. Klik dan op Downloaden om uw bestand te downloaden naar uw computer.

Hebt u een hypothecair mandaat, dan kan u uw betalingsbewijs terugvinden via de uittreksels van uw zichtrekening:

  1. Ga naar het overzicht van uw rekeninguittreksels.
  2. Klik rechts van de zichtrekening waarmee u uw krediet betaalt op de horizontale strepen en kies voor Raadplegen.
  3. U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten of Vrije berichten. U kan het openen door op de naam van het document te klikken.

Hoe kan ik een begunstigde creëren in Fintro Easy Banking?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar de lijst met uw begunstigden.
  2. Klik op Nieuwe begunstigde.

Via Fintro Easy Banking App:                                                                   

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Begunstigden.
  3. Klik dan op  + om een nieuwe begunstigde te creëren.

U kan ook een overschrijving invoeren naar een nieuwe begunstigde. U kan via + een nieuwe begunstigde toevoegen en bewaren.  

Hoe kan ik een begunstigde schrappen of wijzigen in Fintro Easy Banking Web?

  1. Ga naar de lijst met uw begunstigden.
  2. Klik vervolgens op de betrokken begunstigde.  
  3. U kan deze dan verwijderen of wijzigen. 

Hoe kan ik een begunstigde wijzigen of verwijderen in Fintro Easy Banking App?

  1. Meld u aan in Fintro Easy Banking App
  2. Druk op de horizontale strepen rechts onderaan
  3. Kies Begunstigden en selecteer de betrokken begunstigde.
  4. U kan deze dan wijzigen of verwijderen

Hoe kan ik een specifieke verrichting zoeken?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Klik hier om verrichtingen te zoeken.
  2. Klik op Rekening selecteren en kies de gewenste rekening(en).
  3. Voer onder de tekst Op basis van de volgende criteria de gewenste criteria in (bijvoorbeeld bedrag, datum, begunstigde, ...) en druk op enter. U kan meerdere criteria toevoegen.
  4. Op deze manier kan u verrichtingen van de voorbije vier jaar opzoeken.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Tik op de gewenste rekening.
  3. Druk bovenaan het overzicht van uw verrichtingen op het vergrootglas en tik op Toon de filters. Kies uw critera en tik op Pas de filters toe.
  4. Op deze manier kan u verrichtingen van de voorbije zes maanden opzoeken.

Hoe kan ik online een archief van de verrichtingen op mijn rekening aanvragen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en kies Mijn archief.
  3. Klik op Nieuwe aanvraag.
  4. Kies de rekening waarvoor u een archief wenst en de rekening waarmee u de kosten voor dit archief wenst te betalen. Een archief werd recent gratis, u zal niets aangerekend worden.
  5. Klik op Bevestigen.

Binnen de 24 uur zal uw archief beschikbaar zijn. U vindt het terug via Dagelijks bankieren en dan Mijn archief.

Een archief is geen officieel rekeninguittreksel. Het is enkel een lijst van uw verrichtingen.

Waarom kan ik me niet aanmelden met mijn vingerafdruk?

  1. Uw toestel ondersteunt geen vingerafdrukken.
  2. Uw toestel werkt met verouderde software. U hebt minimum iOS 9.0 of Android 6.0 nodig.
  3. U gebruikt een tablet. Fintro Easy Banking App ondersteunt vingerafdrukken enkel op smartphone.
  4. Uw vingerafdruk werd nog niet geregistreerd op uw toestel.
  5. U gebruikt de verkeerde vinger.
  6. De vinger die u gebruikt is vuil, waardoor deze niet herkend wordt.
  7. Als u meerdere vingerafdrukken bewaard hebt op uw toestel, dan moet u er wissen tot u er maar een overhoudt.
  8. Er zijn krassen op de sensor voor uw vingerafdruk.

U kan ook steeds Fintro Easy Banking App verwijderen en opnieuw installeren om eventuele problemen op te lossen.

Hebt u nog vragen? U kan steeds terecht bij de helpdesk Fintro Easy Banking op het nummer 02 433 45 10.

Hoe activeer ik mijn vingerafdruk of touch ID?

Als u Fintro Easy Banking App voor het eerst gebruikt, wordt u gevraagd om Touch ID of aanmelden met vingerafdruk te activeren.

Wilt u het later pas doen, dan kan het zo:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Touch ID of Vingerafdruk.

Hoe kan ik aanmelden in de Fintro Easy Banking App (met mijn smartphone of tablet)?

U hebt verschillende mogelijkheden om u aan te melden:

  1. Met uw vingerafdruk (enkel voor smartphone: via iPhone vanaf het model 5S en met iOS 9 of via Android 6.0).
  2. Met uw wachtwoord.
  3. Met uw kaartlezer (als u uw wachtwoord vergeten bent).
  4. Met itsme.

Hoe kan ik een contract Fintro Easy Banking App openen?

  1. Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android)
  2. Maak een profiel aan met uw debetkaart en kaartlezer.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Fintro Easy Banking App?

  1. Download de app in de App store of in Google Play.
  2. Open Fintro Easy Banking App en druk op Aan de slag.
  3. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  4. U kan (optioneel) een foto toevoegen, tik dan op Volgende.
  5. Bevestig uw profiel via elektronische handtekening (M1) met uw debetkaart en kaartlezer.
  6. Is dit de eerste keer dat u onze app gebruikt? Dan wordt u ook gevraagd om een paswoord te kiezen en om de algemene voorwaarden te aanvaarden. Bevestig met een elektronische handtekening (M2) met uw debetkaart en kaartlezer.
  7. U wordt nu gevraagd of u aanmelden met vingerafdruk wilt activeren. Dit is optioneel.
  8. Uw profiel is aangemaakt. De volgende keer, heeft u alleen uw wachtwoord of Touch ID nodig .

Hoe kan ik mijn minderjarig kind toestemming geven om de Fintro Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen om Fintro Easy Banking App te gebruiken via uw Fintro Easy Banking Web contract. Dit kan van zodra ze de leeftijd van 15 jaar hebben bereikt.

  1. Beheer de toegangen voor uw kinderen.
  2. Klik op de naam van uw zoon of dochter.
  3. Klik op Fintro Easy Banking App.
  4. Bevestig met uw debetkaart en kaartlezer.
  5. U kan de toegang langs dezelfde weg ook blokkeren.

Ik ben mijn wachtwoord voor Fintro Easy Banking App vergeten. Hoe kies ik een nieuw wachtwoord?

  1. Klik op Aanmelden in de app en kies Ik ben mijn paswoord vergeten.
  2. Volg de stappen met uw kaartlezer (M1).
  3. Kies een nieuw wachtwoord en bevestig met uw kaartlezer (M2).

Ik krijg een foutmelding dat een app boven Fintro Easy Banking komt te staan. Wat moet ik doen?

Het gaat om een waarschuwing die verschijnt wanneer Fintro Easy Banking App detecteert dat een andere app uw beeldscherm aanpast. Om te voorkomen dat een andere app uw scherm kan lezen of informatie aanpast, zal Fintro Easy Banking zichzelf blokkeren. 

Meestal gaat het om apps die de lichtsterkte van uw scherm regelen, bijvoorbeeld om een blauwlichtfilter te activeren. U dient deze apps volledig te sluiten.

Afhankelijk van uw Android-toestel kan dit zo:

  1. Sluit alle achtergrond apps via shortcut (een toets die meestal links onderaan het toestel staat). Deze toets heeft meestal een icoon van twee overlappende vierkanten.
  2. Ga naar de instellingen van uw toestel, vervolgens naar Applicaties en kies in de instellingen van de blokkerende app voor Geforceerd sluiten.

Lukt het niet, dan kunt u terecht bij de helpdesk Fintro Easy Banking op het nummer 02 433 45 10 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Kan ik twee profielen aanmaken in Fintro Easy Banking App?

Dit kan enkel op een tablet, omdat een smartphone geacht wordt persoonlijk te zijn.

Een nieuw profiel toevoegen kan door na het openen van de app rechtsboven te drukken op de drie punten en te kiezen voor profiel toevoegen.

Waar in Fintro Easy Banking App vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Tik onderaan rechts op de drie punten en kies voor Beleggingen.  
  3. Selecteer de effectenrekening (indien de effectenrekening deel uitmaakt van een contract selecteert u eerst het contract).
  4. U ziet dan welk bedrag van uw effectenrekening belegd is in de categorieën aandelen, obligaties, fondsen en andere beleggingen. Om de waarde van een specifieke belegging (bv. een fonds) te kennen, tikt u op de gewenste categorie (in ons voorbeeld dus op fondsen).
  5. Druk op de naam van het effect waarover u meer info wenst. U ziet onder meer volgende info: de huidige waarde van de aangekochte effecten, de aankoopwaarde en het rendement dat u al hebt behaald.

Werkt Fintro Easy Banking App op mijn toestel?

De volgende mobiele besturingssystemen zijn compatibel met de meest recente versies van de app:

  1. Android 4.4 of hoger
  2. iOS 9 of hoger

Hoe kan ik een profiel aanmaken in Fintro Easy Banking Web?

Een eerste profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Voer uw klantnummer en kaartnummer in.
  3. Vink, indien u dit wenst, het vak bij Dit profiel bewaren aan en geef een profielnaam in. Zo zullen uw gegevens op dit toestel bewaard worden.
  4. Klik op Volgende.

Een bijkomend profiel aanmaken:

  1. Bezoek onze website en klik rechtsboven op Aanmelden
  2. Klik onder uw profielnaam op Aanmelden met een ander profiel.
  3. Op dit scherm kan u een profiel selecteren door erop te klikken. U kan ook een profiel verwijderen en een nieuw profiel aanmaken.

Hoe kan ik inloggen op Fintro Easy Banking Web?

  1. Bezoek onze website en klik bovenaan rechts op Aanmelden (bovenaan rechts).
  2. Meld u voor het eerst aan? Vul dan uw klantnummer en debetkaartnummer in. 
  3. Kies hoe u zich wilt aanmelden: Met kaartlezer of met itsme.
  4. Voer de stappen uit die op het scherm staan of open de itsme-app op uw smartphone.

Hoe lang blijven verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen zichtbaar?

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Ik krijg de foutmelding : de code is vervallen (EBA0001). Wat moet ik doen?

Deze foutmelding heeft te maken met uw browser (bijvoorbeeld: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge).

Het volstaat om alle openstaande vensters te sluiten en opnieuw te openen.

Indien u met een Macbook of iMac werkt, dient u in de linkerbovenhoek van het scherm te klikken op de naam van uw browser (bijvoorbeeld: Safari) en te klikken op Stop+browsernaam.

Helpt dit niet, dan neemt u best contact op met de helpdesk Fintro Easy Banking op het nummer 02 433 45 10 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur) wanneer u in de buurt van uw computer bent.

Waar in Fintro Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op het nummer van uw effectenrekening. Indien uw effectenrekening deel uitmaakt van een contract, klikt u eerst op het pijltje voor het nummer van uw contract.
  3. U ziet nu een lijst van uw effecten met hun huidige waarde.
  4. Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect. U vindt onder meer de datum waarop u het effect hebt gekocht, de aankoopprijs en het rendement dat u al hebt behaald.

Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Waarom kan ik mij niet aanmelden?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U hebt een verkeerd klantnummer ingevoerd: het klantnummer bevat 10 cijfers; u vindt dit nummer op uw debetkaart naast het woord Client.
  2. U hebt een verkeerd kaartnummer ingevoerd: het kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en staat naast het woord Card; het begint met 6703
  3. U hebt een kredietkaart of vervallen kaart gebruikt.
  4. U hebt een verkeerde elektronische handtekening ingevoerd.

Voor meer info kunt u terecht bij de Fintro Easy Banking helpdesk op het nummer 02 433 45 10 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).

Hoe activeer ik itsme in Fintro Easy Banking Web?

  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in op het aanmeldscherm van Fintro Easy Banking.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Volg de stappen met uw kaartlezer.
  4. Uw naam zal verschijnen. Klik nu op Volgende.
  5. Volg opnieuw de stappen met uw kaartlezer.

Bekijk ook dit filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Hoe meld ik me met itsme aan op Fintro Easy Banking Web?

U hebt itsme al geactiveerd voor Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar Fintro Easy Banking Web.
  2. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Open de itsme-app op uw smartphone en volg de stappen op uw scherm.
  4. U wordt nu automatisch aangemeld op Fintro Easy Banking Web.

Hoe kan ik mijn geblokkeerde itsme-account opnieuw activeren?

U kan uw itsme-account opnieuw activeren via de itsme-app. Hiervoor hebt u om veiligheidsredenen uw kaartlezer nodig. U kunt ook contact opnemen met itsme via hun website of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (ma - vrij van 8u tot 18 uur).

Fintro heeft geen toegang tot de itsme-accounts.

Ik heb mijn smartphone verloren. Hoe blokkeer ik mijn itsme account?

Dat kan via de website van itsme of via de itsme-helpdesk op het nummer +32 (0)2 657 32 13 (van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur).

Gebruik u ook Fintro Easy Banking App? Neem dan ook contact op met de Fintro Easy Banking helpdesk op het nummer 02 433 45 10 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur) om Fintro Easy Banking App te laten blokkeren.

Kan iedereen gebruik maken van itsme?

Bent u ouder dan 18 jaar en hebt u een Belgisch eID, een Belgische simkaart en een gsm, dan kunt u gebruik maken van itsme.

U hebt ook een smartphone nodig met minimaal Android 5.0 of minimaal iOS 9.0.

Hoe bestel ik een kaartlezer?

  1. U kan online een kaartlezer aanvragen. U ontvangt ze binnen een week.
  2. U kan een kaartlezer vragen in uw Fintro-kantoor.

Kan ik een kaartlezer van een andere bank gebruiken op Fintro Easy Banking?

Met sommige kaartlezers van andere banken kunt u aanmelden in Fintro Easy Banking en verrichtingen uitvoeren. Mogelijk geeft zo’n kaartlezer een elektronische handtekening van minder dan acht cijfers. Voeg in dat geval per ontbrekend cijfer een nul toe aan het begin van de handtekening (bv. 00012345).

Wat moet ik doen als mijn kaartlezer niet meer werkt?

Uw kaartlezer is defect? Of de melding Battery low verschijnt?

Bestel dan gratis een nieuwe kaartlezer:

  1. Vraag online een nieuwe kaartlezer aan. U ontvangt deze in de loop van de week.
  2. Ga langs in uw Fintro-kantoor indien u onmiddellijk een kaartlezer wenst.

Welke kaart moet ik met de kaartlezer gebruiken?

Aanmelden op Fintro Easy Banking kan enkel met een actieve debetkaart.

Overschrijvingen kan u vervolgens enkel bevestigen met de debetkaart die u gebruikte om aan te melden of om uw profiel aan te maken, ongeacht de rekening waarvan u overschrijft.

Wilt u betaling via een webshop, dan dient u de kaart waarvan u het kaartnummer invoerde in uw kaartlezer te gebruiken. Koos u ervoor om met kredietkaart te betalen, dan dient u ook die kredietkaart in te kaartlezer te gebruiken.

Hoe kunnen blinden en slechtzienden aanmelden op Fintro Easy Banking?

Blinden en slechtzienden kunnen gratis een kaartlezer voorzien van braille, een groter scherm en stemondersteuning aanvragen via een kantoor.

Voor meer info over de kaartlezer voor blinden en slechtzienden kan u deze handleidingen raadplegen: Aanmelden met een kaartlezer Talk Reader' grootletterdruk (pdf)

Hoe veilig is Fintro Easy Banking?

Online bankieren is eenvoudig en veilig en biedt u heel wat voordelen. Voor uw veiligheid investeren wij in de meest geavanceerde technologieën om u een volkomen betrouwbare bescherming te garanderen.

Lees hier meer over uw online veiligheid.

Hoe activeer ik mijn code Telebanking?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Klik op Instellingen bovenaan rechts.
  2. Klik op Telebanking.
  3. Klik op de knop Activeren of Wijzigen.
  4. Aanvaard indien nodig de algemene voorwaarden en klik op Volgende.
  5. Kies uw code van 5 cijfers, klik op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan op onze app.
  2. Druk op Contacteer ons.
  3. Klik op de afbeelding van een telefoon om ons beveiligd te bellen.

Hoe kan ik facturen betalen met Zoomit?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar Zoomit.
  2. U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.  
  3. Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen.
  4. Bevestig de overschrijving.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  3. U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten. 
  4. Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen.
  5. Bevestig de overschrijving.

Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit. Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.

Hoe kan ik mijn facturen opnieuw via de post ontvangen, in plaats van via Zoomit?

U dient contact op te nemen met de betrokken leverancier en hem vragen om uw facturen opnieuw via de post te versturen.

Hoe kan ik schuldeisers aanvaarden in Zoomit?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar Zoomit.
  2. Klik boven uw documenten op Verzenders.
  3. Klik rechts van een verzender op de horizontale strepen en kies voor Toevoegen of Aanvaarden.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  3. Druk boven uw documenten op Verzenders.
  4. Tik rechts van een verzender op de horizontale strepen en kies voor Toevoegen of Aanvaarden.

Hoe werkt Zoomit?

  1. U ontvangt een bericht per e-mail wanneer een nieuw document beschikbaar is in de Zoomit-rubriek van Fintro Easy Banking.
  2. U kan een factuur met enkele muisklikken betalen. Het overschrijvingsformulier is vooraf ingevuld.
  3. Bent u de betaling vergeten, dan krijgt u enkele dagen voor de uiterste betaaldatum nog een herinnering via e-mail. 

Ik heb mijn facturen reeds betaald en toch meldt Zoomit dat ik nog te betalen facturen heb. Wat moet ik doen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar Zoomit.
  2. U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.  
  3. Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  3. U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.  
  4. Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald.

Wat is Zoomit?

  1. Zoomit is een gratis functie waarmee u facturen en loonbrieven rechtstreeks in Fintro Easy Banking ontvangt.
  2. Steeds meer bedrijven en diensten verzenden documenten via Zoomit. 
  3. Hebt u uw factuur ontvangen via Zoomit? Dan betaalt u die met één muisklik. Een overschrijving invullen hoeft niet meer: het bedrag, het rekeningnummer en de gestructureerde mededeling worden automatisch voor u ingevuld.
  4. Meer info vindt u op de website van Zoomit.

Hoe kan ik mijn kaart annuleren ?

U kunt uw debetkaart of kredietkaart annuleren door langs te komen in uw Fintro-kantoor.

Hoe kan ik een debetkaart aanvragen?

Een nieuwe kaart kan u via Fintro Easy Banking Web aanvragen.

Goed om te weten: u kunt beschikken over één debetkaart per titularis en per rekening.

Ik ben de pincode van mijn debetkaart vergeten. Wat moet ik doen?

Ga langs bij uw Fintro-kantoor. Uw kantoor bestelt een nieuwe pincode. U ontvangt die dan enkele dagen later bij u thuis.

Ik ben de pincode van mijn debetkaart vergeten. Wat moet ik doen?

Ga langs bij uw Fintro-kantoor. Uw kantoor bestelt een nieuwe pincode. U ontvangt die dan enkele dagen later bij u thuis.

Ik heb 3 foutieve pincodes ingevoerd bij het gebruik van mijn debetkaart. Wat moet ik doen?

U kan uw kaart laten deblokkeren door contact op te nemen met uw Fintro-kantoor.

Belangrijk: Na het resetten van uw pincode dient u uw kaart in een bankautomaat van onze bank te steken en uw pincode in te toetsen alvorens u de kaart opnieuw online en in de winkel kan gebruiken.

Ik heb mijn nieuwe debetkaart ontvangen. Moet ik nog iets doen?

Uw oude kaart komt te vervallen of werd vervangen als defect:

  1. Uw pincode en kaartnummer blijven hetzelfde.
  2. Gebruik de kaart eenmaal aan een automaat van onze bank en toets uw pincode in. U bent niet verplicht om geld af te halen.

U verloor uw oude kaart, ze werd gestolen, of u bestelde een volledig nieuwe kaart:

  1. U ontving bij de vervanging of bestelling een sms om uw pincode te kiezen. Koos u deze niet binnen de 7 dagen, dan ontvangt u per post een pincode.
  2. Werd de code per post opgestuurd, dan dient u na ontvangst van uw kaart te bellen naar het nummer 0800 180 21 en de activatiecode in te toetsen die u per sms ontving.
  3. Gebruik de kaart steeds een eerste keer aan een automaat van onze bank. U bent niet verplicht om geld af te halen.

Ik kan geen betalingen doen of geen geld opnemen met mijn debetkaart. Wat moet ik doen?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U overschreed de limiet van uw debetkaart en/of uw beschikbaar saldo.
  2. U gebruikt een vervallen of vervangen debetkaart.
  3. Uw debetkaart is beschadigd.

U kan uw saldo, limieten en debetkaart laten nakijken door uw Fintro-kantoor te contacteren.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn debetkaart?

De standaardlimiet voor betalingen met uw kaart is 2.500 EUR per week, op voorwaarde dat dit bedrag beschikbaar is op uw zichtrekening.

U kan een limietverhoging aanvragen via Fintro Easy Banking Web of via uw Fintro-kantoor.

Wat zijn de limieten als ik geld afhaal met mijn debetkaart?

Zowel in België als in het buitenland kunt u tot 625 EUR per dag en tot 1.250 EUR per periode van 7 dagen opnemen.

U kan een tijdelijke of permanente limietverhoging aanvragen via Fintro Easy Banking Web en via uw Fintro-kantoor.

Belangrijk: Wilt u meer dan de standaardlimiet op kunnen nemen via een automaat van een andere bank of in het buitenland, dan dient u de limiet van uw kaart permanent te laten verhogen. Nadien kan deze limiet alsnog opnieuw verlaagt worden.

Hoe kan ik mijn kaart deblokkeren na 5 foute handtekeningen?

U kunt hiervoor terecht bij uw Fintro-kantoor.

Als blijkt dat er alleen een aanpassing van de instellingen nodig is, kunt u zich al na enkele minuten opnieuw aanmelden. Als uw geheime code gedeblokkeerd moet worden, dient u uw debetkaart daarna eerst aan een bankautomaat gebruiken voordat u zich opnieuw in Fintro Easy Banking Web of Fintro Easy Banking App kunt aanmelden.

Er staat een positief bedrag op mijn kredietkaart. Hoe gebeurt de verrekening?

Het positieve bedrag op uw kredietkaart wordt niet rechtstreeks terugbetaald op uw bankrekening. Het zal afgetrokken worden van uw volgende factuur. Als u niet van plan bent om uw kaart te gebruiken in de nabije toekomst, kunt u uw Fintro-agent contacteren om een terugbetaling te vragen van dit positieve saldo. In dit geval zal het positieve saldo binnen de 10 dagen op uw zichtrekening gestort worden.

Hoe kan ik een kredietkaart bestellen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Lees meer over onze verschillende kredietkaarten.
  2. Bestel de gewenste kaart via de knop Bestellen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies voor Onze producten.
  4. Druk op Kaarten en kies de gewenste kaart.

Opgelet : Een kredietkaart is gelinkt aan een kredietlijn. De afgifte is onderworpen aan bepaalde voorwaarden en de bank zal een analyse maken van uw inkomsten, lasten en uw kredietgeschiedenis.

Hoe kan ik een reservatie op mijn kredietkaart annuleren?

De handelaar annuleert meestal automatisch de reservatie van zodra hij het verschuldigde bedrag ontvangen heeft of indien de transactie niet doorgaat.

Indien dit niet het geval is, kunt u altijd contact opnemen met de betrokken handelaar en hem vragen de reservatie te annuleren.

Lukt dit niet of krijgt u geen antwoord, dan kunt u tussenkomst vragen van Worldline, de beheerder van de kredietkaarten, op 02 205 85 85 (van maandag tot zaterdag van 8 uur tot 20 uur). Hou het nummer van uw kredietkaart bij de hand.

Hoe kan ik de uitgavenstaat van mijn kredietkaart opnieuw per post ontvangen i.p.v. via Zoomit?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik op de horizontale strepen naast uw kredietkaartnummer en selecteer Wijzigen.
  3. Klik vervolgens op Mijn adressen.
  4. Kies de gewenste verzendingswijze, druk op Volgende en bevestig met uw kaartlezer.

Hoe lang duurt het vooraleer ik mijn kredietkaart ontvang?

Na goedkeuring van de aanvraag ontvangt u een sms of een bericht in Fintro Easy Banking Web om uw pin-code aan te maken. 

Eens u de code hebt gekozen, of indien u koos om een code per post te ontvangen, duurt het +/-  5 bankwerkdagen voor u uw kredietkaart ontvangt.

Ik kan geen betalingen meer uitvoeren of geen geld meer opnemen met mijn kredietkaart. Wat moet ik doen?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U overschreed de limiet van uw kredietkaart.
  2. Er staat een bedrag gereserveerd op uw kaart. Bijvoorbeeld een waarborg voor een hotel of huurwagen.
  3. De uitgavenstaat van vorige maand werd nog niet vereffend. Uw volledige bestedingslimiet zal pas de dag na de afrekening beschikbaar zijn. Voor Visa gebeurt de afrekening meestal op de 10de van de maand, voor MasterCard op de 13de.
  4. U hebt onlangs een nieuwe kaart ontvangen? Activeer deze zo snel mogelijk: ga langs in uw kantoor.
  5. De vervaldatum van uw huidige kaart is verstreken? Normaal zou u uw nieuwe kaart thuis moeten ontvangen hebben. Ga langs in uw kantoor; zij gaan na of uw contactgegevens nog correct zijn.
  6. Uw kaart is beschadigd/defect? Ga langs in uw kantoor en bestel een nieuwe kaart. U kunt, als u dit wenst, een tijdelijke vervangkaart krijgen in uw kantoor.

U kan uw saldo, limieten en kredietkaart nakijken via Fintro Easy Banking Web en App.

Waar kan ik het overzicht van de verrichtingen met mijn kredietkaart terugvinden?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik op uw kredietkaartnummer. Hier ziet u de verrichtingen van de voorbije twee maanden.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Kies onderaan voor Kaarten.
  3. Druk op uw kredietkaartnummer. Hier ziet u de verrichtingen van de voorbije twee maanden.

Zoekt u verrichtingen van een eerdere periode, dan kan u ze vinden in de uitgavenstaten die u via Zoomit ontvangt.

Wat is de afsluitingsdatum van mijn kredietkaart en wanneer betaal ik het openstaand saldo?

Voor een Visa Classic zal de afsluiting altijd op de eerste dag van elke maand plaatsvinden. Voor een Mastercard Gold is dit steeds de 4de dag van de maand. Het openstaand bedrag wordt vervolgens 9 kalenderdagen later automatisch van uw zichtrekening afgehouden.

Koppelde u Optiline aan uw kredietkaart, dan hebt u de mogelijkheid om uw uitgaven gespreid terug te betalen. Bij Optline valt de afsluitingsdatum op de 19de van elke maand, ongeacht uw type kredietkaart.

Wat is een reservatie op een kredietkaart?

Een reservatie is een geblokkeerd bedrag op uw kredietkaart dat dient als waarborg voor een aankoop of een dienstverlening (bijvoorbeeld: de huur van een voertuig). De reservatie wordt opgeheven als uw betaling verwerkt werd door de leverancier. Tijdens de duur van de reservatie kunt u niet beschikken over het gereserveerde bedrag op uw kredietkaart.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn kredietkaart?

U kunt uw kredietkaart wereldwijd gebruiken. Het toestel van de handelaar aan wie u betaalt moet wel voorzien zijn van het logo van Visa/MasterCard.

Voor betalingen met kredietkaarten gelden volgende standaardlimieten:

  1. Visa Classic: 2.500 EUR per maand.
  2. MasterCard Gold: 5.000 EUR per maand.

U kunt uw limieten opvolgen en beheren via Fintro Easy Banking of via uw Fintro-kantoor.

Hoe werkt contactless betalen?

  1. Ontving u een nieuwe kaart? Gebruik ze dan een eerste keer met pin-code in de winkel of aan een automaat.
  2. Houd uw kaart vlakbij de zijkant van de betaalterminal.
  3. Betalingen zonder pin-code zijn mogelijk tot 25 EUR per transactie en tot 50 EUR voor opeenvolgende transacties.
  4. Bereikte u 50 EUR? Dan dient u eenmaal uw pin-code te gebruiken. Dit kan ook contactless. 
  5. Zowel uw kaart als de betaalterminal moeten voorzien zijn van het contactless-logo.

Waar vind ik de CVC-code op mijn kaart?

De CVC-code, een drie-cijferige beveiligingscode, wordt enkel bij onze bank enkel gebruikt voor krediet- en prepaid kaarten, niet voor debetkaarten. U vindt de drie cijfers van uw CVC-code op de achterzijde van uw kredietkaart.

Hoe kan ik nagaan of ik mijn kaarten in het buitenland kan gebruiken?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik rechts van de gewenste kaart op de vier horizontale strepen en kies Wijzigen.
  3. Kies voor Kaartinstellingen.
  4. Maak uw keuze en bevestig.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Kies onderaan voor Kaarten.
  3. Druk op de gewenste kaart..
  4. Klik rechts bovenaan op de drie punten.
  5. Kies voor Kaartinstellingen om de parameters wijzigen.
  6. Maak uw keuze en bevestig.

Welke kaarten kan ik gebruiken in het buitenland?

Debetkaarten:

  1. Debetkaarten zijn standaard bruikbaar binnen de SEPA-zone.
  2. Wilt u een debetkaart gebruiken buiten de SEPA-zone, dan dient u deze functie te deblokkeren. Dit kan via Easy Banking App.
  3. Automaten en kassasystemen dienen voorzien te zijn van het Maestro-logo.

Krediet- en prepaid kaarten:

  1. Kredietkaarten zijn standaard wereldwijd bruikbaar.
  2. Automaten en kassasystemen dienen voorzien te zijn van het Visa/Mastercard-logo.

Hoe kan ik mijn kaart blokkeren voor online betalingen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bekijk het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik rechts van uw kaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  3. Klik op Kaartinstellingen.
  4. Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan op Kaarten.
  3. Kies de gewenste kaart.
  4. Druk rechts bovenaan op de drie punten en kies voor Kaartinstellingen.
  5. Voer de gewenste wijzigingen uit en klik op Bevestigen.

Ik heb via Card Stop mijn kaart geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Als u uw kredietkaart liet blokkeren via Card Stop, dan vervangen zij uw kaart automatisch. De nieuwe kaart wordt naar uw kantoor verzonden en pin-code ontvangt u thuis.

Liet u uw debetkaart blokkeren, dan dienen wij ze voor u te vervangen. Dat kan door langs te gaan bij uw Fintro-kantoor. U ontvangt uw nieuwe kaart thuis binnen de 5 werkdagen.

Hebt u sneller een debetkaart nodig? Dan kan het kantoor u een tijdelijke debetkaart bezorgen. Deze kunt u gebruiken tot u een definitieve kaart ontvangt.

Mijn debetkaart komt op vervaldag. Wat moet ik doen?

  1. Een maand voordat uw debetkaart vervalt, krijgt u automatisch per post een nieuwe kaart.
  2. Deze nieuwe kaart heeft hetzelfde kaartnummer en dezelfde pincode als uw huidige kaart.
  3. Activeer de nieuwe kaart door ze in een automaat van onze bank te gebruiken of door een betaling in een winkel uit te voeren. Pas nadien zullen online en contactless betalingen uitgevoerd kunnen worden.
  4. De oude kaart wordt automatisch inactief eens u de nieuwe hebt geactiveerd of van zodra de vervaldatum voorbij is.

Waarom werkt mijn kaart niet meer?

Dit zijn mogelijke oorzaken:

  1. U bereikte de limieten van uw kaart. U kunt uw persoonlijke uitgavenlimieten nakijken via Fintro Easy Banking Web.
  2. U ontving een nieuwe kaart die nog geactiveerd dient te worden.
  3. Uw kaart is defect.
  4. De uitgaven van uw kredietkaart van de vorige maand werden nog niet verrekend. Uw volledige limiet zal pas de dag na de afrekening beschikbaar zijn.

Voor meer info kunt u terecht bij uw Fintro-kantoor.

Wat moet ik doen als ik mijn kaart verlies of als ze gestolen is?

  1. Bel onmiddellijk Card Stop op het nummer 070 344 34
  2. Geef het verlies of de diefstal binnen de 24 uur aan bij de politie (ook in het buitenland).

Debetkaart:

  1. Hebt u dringend een vervangkaart nodig, dan kunt u ook steeds terecht in uw Fintro-kantoor.

Kredietkaart:

  1. Card Stop zal uw kaart automatisch vervangen. De nieuwe kaart komt toe op uw kantoor en de nieuwe pin-code krijgt u thuisgestuurd.

Wat moet ik doen als mijn kaart geblokkeerd is?

Een blokkering van een kaart kan verschillende oorzaken hebben.

Om de reden na te laten kijken, kunt u terecht bij uw Fintro-kantoor. Uw Fintro-agent zal nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of u een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Als blijkt dat er alleen een aanpassing van de instellingen nodig is, kunt u zich al na enkele minuten opnieuw aanmelden. Als uw geheime code gedeblokkeerd moet worden, , moet u uw debetkaart daarna eerst aan een bankautomaat gebruiken voordat u zich opnieuw in Fintro Easy Banking Web of Fintro Easy Banking App kunt aanmelden.

Let wel: als uw kaart vervangen moet worden, krijgt u misschien ook een ander kaartnummer. Dan moet u dat nieuwe nummer ook zeker in uw profiel van Fintro Easy Banking Web of Fintro Easy Banking App aanpassen.

Wat moet ik doen als mijn kaart werd ingeslikt door een bankautomaat?

Indien de automaat verbonden is aan een Fintro-kantoor: vraag aan de medewerkers van het kantoor of uw kaart gerecupereerd kan worden. Hebben zij geen toegang tot de automaten, of is het een automaat zonder kantoor, bel dan Card Stop op het nummer 070 344 344 om uw kaart te blokkeren.

Nadien kunt u terecht in uw Fintro-kantoor om uw kaart te laten vervangen. Hebt u héél dringend een kaart nodig? Dan kunt u een tijdelijke kaart afhalen in uw Fintro-kantoor.

Hoe voeg ik een rekening van een andere bank toe aan Fintro Easy Banking?

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld aan.
  2. Klik in het overzicht van uw rekeningen bovenaan rechts op het plusteken.
  3. Kies Rekening van een andere bank toevoegen.
  4. Druk onderaan op Beginnen.
  5. Selecteer de bank waarvan u een rekening wilt toevoegen en meld aan volgens de procedure van die bank.
  6. Selecteer de rekening(en) die u wilt toevoegen, selecteer het type rekening en druk op Bevestigen.
  7. Het rekeningoverzicht verschijnt opnieuw. De geselecteerde rekeningen werden toegevoegd.

Hoe wijzig of verwijder ik rekeningen van een andere bank die aan Fintro Easy Banking werden toegevoegd?

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de strepen om het menu te openen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Rekeningen bij andere banken.
  4. Druk op de gewenste rekening.
  5. Pas het type rekening aan indien u dit wenst of druk op Rekening verwijderen om ze te schrappen uit uw overzicht.

Wat is een alias?

Een alias is de naam die u zelf geeft aan de rekening van een begunstigde: ‘Gas en elektriciteit’, ‘Huishuur’ enz. Zo vindt u snel de rekening die u zoekt.

U verandert de alias van een rekening zo via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik rechts van de rekening op de horizontale strepen en kies Alias.
  3. De naam van de rekening verschijnt nu in een kader dat u toelaat om de benaming te wijzigen.
  4. Klik tot slot rechts van de naam op Bevestigen.

Hoe kan ik al mijn producten stopzetten bij Fintro?

Om al uw producten stop te zetten bij Fintro, dient u een afspraak te maken in uw kantoor. Het saldo van elke rekening die u wenst af te sluiten, moet nul of positief zijn.

Als u al een zichtrekening hebt bij een andere bank, dan kunt u bij uw nieuwe bank beroep doen op de bankoverstapdienst. Deze gratis dienst maakt het makkelijker om zichtrekening(en) en betalingsmiddelen over te zetten naar een andere Belgische bank.

Hoe sluit ik een rekening af als ik in het buitenland woon?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik rechts van de rekening op de horizontale strepen en dan op afsluiten.
  3. Bevestig met uw kaart en kaartlezer.

Uw aanvraag wordt binnen vijf bankwerkdagen verwerkt.

  1. De bank blokkeert de kaarten verbonden aan de rekening.
  2. De rekening verdwijnt uit uw overzicht.
  3. U krijgt in Fintro Easy Banking een bevestiging bij Berichten in de rechterbovenhoek.

Via een schriftelijke aanvraag naar uw domiciliekantoor:

Belangrijk bij deze aanvraag:

  1. Plaats uw handtekening en de datum op alle pagina’s. Dit moet met de hand geschreven zijn.
  2. Vermeld duidelijk de rekeningnummer(s) die u wilt sluiten.
  3. Vermeld het rekeningnummer waarop het eventuele saldo kan overgeschreven worden.
  4. Voeg een kopie toe van de voor en achterkant van een geldig identiteitsdocument.

Bent u in België? Dan kunt u uw rekening afsluiten in uw Fintro-kantoor.

Hoe sluit ik een rekening af?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik rechts van de rekening op de drie horizontale strepen en dan op afsluiten.
  3. Bevestig met uw kaart en kaartlezer.

Uw aanvraag wordt binnen vijf bankwerkdagen verwerkt.

  1. De bank blokkeert de kaarten verbonden aan de rekening.
  2. De rekening verdwijnt uit uw overzicht.
  3. U krijgt in Fintro Easy Banking een bevestiging bij Berichten in de rechterbovenhoek.

Via uw Fintro-kantoor.

Breng zeker het volgende mee:

  1. De gegevens van de rekening waarop het eventuele saldo kan overgeschreven worden.
  2. Uw identiteitskaart.

Hoe kan ik mijn huurwaarborgrekening afsluiten?

Het afsluiten van een huurwaarborgrekening is enkel mogelijk na het opzeggen van de huur en op vertoon van:

  1. Ofwel een document voor de vrijgave van een huurwaarborg dat tijdens een afspraak op kantoor getekend wordt. Alle betrokken partijen (huurder(s) en verhuurder(s)), die het huurwaarborgcontract hebben getekend, dienen aanwezig te zijn om de huurwaarborg af te sluiten
  2. Ofwel een afschrift van een rechterlijke beslissing.

Wat moet ik doen om een huurwaarborg te openen ?

De opening van een huurwaarborg gebeurt in uw Fintro-kantoor en op afspraak.

Goed om te weten:

  1. Elke huurder die de huurovereenkomst getekend heeft, moet aanwezig zijn.
  2. De verhuurder moet niet aanwezig zijn.
  3. U dient uw huurcontract mee te nemen, ondertekend door zowel de huurder(s) als de verhuurder.

Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels online ontvangen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Beheer de voorkeuren voor uw rekeninguittreksels.
  2. Klik op Uw voorkeur wijzigen.
  3. Kies uw voorkeur en bevestig.
  4. Mogelijk moet u nadien op de pagina Uw voorkeur wijzigen ook nog individuele rekeningen aanvinken en klikken op Toepassen van uw voorkeuren.

Ontvangt u uw rekeninguittreksels al via Fintro Easy Banking Web en wenst u ze terug via de post te ontvangen, dan kan u uw Fintro-agent contacteren.

Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels printen in Fintro Easy Banking Web?

  1. Ga naar het overzicht van uw rekeninguittreksels.
  2. Klik rechts van de gewenste rekening op de horizontale strepen en kies Raadplegen.
  3. Kies bij Selectiecriteria een periode en klik op GO.
  4. Klik op de naam van een uittreksel om het te openen. Indien er niets opent, dient u mogelijk de instellingen van uw pop-upblokkering na te kijken.
  5. Klik op het printicoon om het document af te drukken.

Hoe kan ik online mijn rekeninguittreksels raadplegen?

Via Fintro Easy Banking Web: 

  1. Identificeer u.
  2. Klik op de gewenste rekening.
  3. Klik boven de lijst met uw verrichtingen op Uittreksels.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Tik op de gewenste rekening.
  3. Druk op de drie punten bovenaan en kies Uittreksels.

Hoe kan ik iemand als medehouder toevoegen aan mijn rekening?

Een extra houder toevoegen aan een bestaande rekening:

Maak een afspraak in uw Fintro-kantoor.

Een nieuwe rekening op twee namen openen:

  1. Bezoek deze pagina.
  2. Kies de rekening die u wilt openen
  3. Scroll naar beneden en druk op Online aanvragen.
  4. Identificeer u indien u dit wenst en doorloop de aanvraag.

Bespreek ook zeker onze voordelige package-formules met uw Fintro-agent.

Waar vind ik mijn IBAN code?

IBAN staat voor International Bank Account Number. U vindt het terug op de voorzijde van uw kaart. De code begint met BE.

Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen als ik al klant ben?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Breng een bezoek aan onze website.
  2. Klik op de grijze knop Open een rekening (rechts bovenaan).
  3. Enkel een gewone zichtrekening of een Go Life (+18j) en Go Start kunnen online geopend worden, voor Fintro Blue en Fintro Blue sky kan u contact opnemen met uw kantoor.
  4. Klik op Bestellen en vervolgens op Online aanvragen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor Onze producten.
  3. Druk op Rekeningen en kies de gewenste rekening (enkel mogelijk voor gewone zichtrekening, Go Start (-18j) en Go Life (+18 ).

Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen als ik nog geen klant ben?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Breng een bezoek aan onze website.
  2. Vul het formulier in en klik op Versturen.
  3. Het kantoor zal u zo spoedig mogelijk contacteren voor de verdere stappen.

Ga langs in een Fintro-kantoor in uw buurt.

Hoe kan ik een rekening openen voor een minderjarige?

 Een rekening voor een minderjarige kan geopend worden op vraag van een wettelijke vertegenwoordiger.

U bent zelf al klant? Dan kan u een Go Start rekening online openen.

U bent nog geen klant? Maak een afspraak in een Fintro-kantoor in uw buurt.

Goed om te weten:

• U dient houder te zijn van een zichtrekening bij Fintro.

• U dient uw identiteitskaart (of een ander identiteitsdocument) net als die van uw kind (als u hierover beschikt) bij de hand te houden. Weet dat kinderen jonger dan 12 jaar nog niet verplicht zijn om in het bezit te zijn van een identiteitskaart.

Hoe kan ik een zichtrekening openen als ik al professioneel klant ben?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Breng een bezoek aan onze website.
  2. Klik op de grijze knop Open een rekening (rechts bovenaan).
  3. Enkel een gewone zichtrekening of een Go Life (+18j) en Go Start kunnen online geopend worden, voor Fintro Blue en Fintro Blue sky kan u contact opnemen met uw kantoor.
  4. Klik op Bestellen en vervolgens op Online aanvragen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor Onze producten.
  3. Druk op Rekeningen en kies de gewenste rekening (enkel mogelijk voor gewone zichtrekening, Go Start (-18j) en Go Life (+18 ).

Ik ben klant. Hoe open ik een nieuwe rekening?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Breng een bezoek aan onze website.
  2. Klik op de grijze knop Open een rekening (rechts bovenaan).
  3. Enkel een gewone zichtrekening of een Go Life (+18j) en Go Start kunnen online geopend worden, voor Fintro Blue en Fintro Blue sky kan u contact opnemen met uw kantoor.
  4. Klik op Bestellen en vervolgens op Online aanvragen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor Onze producten.
  3. Druk op Rekeningen en kies de gewenste rekening (enkel mogelijk voor gewone zichtrekening, Go Start (-18j) en Go Life (+18 ).

Ik ben nog geen klant. Hoe open ik een rekening?

  1. Surf naar onze website en klik op Klant worden.
  2. Vul het formulier in en klik op Verzenden.
  3. Het kantoor zal u zo snel mogelijk contacteren voor de verdere stappen.

Welke soort rekeningen kan ik openen?

  1. Fintro Blue Sky
  2. Fintro Blue
  3. Go Life (tussen 18 en 30 jaar)
  4. Go Start (-18 jaar)
  5. Gewone zichtrekening

U vindt alle informatie over deze rekeningen terug op deze pagina.

Hoe kan ik een volmacht intrekken?

Als u een volmacht wilt schrappen, dan nodigen we u uit om u tot uw Fintro-kantoor te wenden.

Hoe kan ik een bewijs opvragen voor de identificatie van mijn bankgegevens (RIB)?

Een RIB is een identificatiecode voor banken in Frankrijk. Onze bank werkt enkel met het IBAN-nummer en de BIC-code.

U kunt wel een officieel document krijgen waarop uw identiteitsgegevens en uw bankgegevens vermeld staan. Dat kan door uw Fintro-agent te contacteren. Het document wordt dan per post of via e-mail opgestuurd.

Hoe kan ik veranderen van kantoor?

Om van kantoor te veranderen, kunt u met uw identiteitskaart naar het onthaal van uw nieuwe kantoor naar keuze gaan. De medewerkers zullen de wijziging doorvoeren.

Hoe kan ik een overlijden melden aan de bank?

U bent welkom bij uw Fintro-kantoor.

De medewerker die het overlijden registreert, zal u informeren over de gevolgen (blokkering van rekening, betalingen, …) en de te nemen stappen in het kader van de successieregeling.

Hoe kan ik een wijziging van mijn burgerlijke staat melden aan de bank?

Ga langs in uw Fintro-kantoor met uw elektronische identiteitskaart en een officieel document dat de wijziging van uw burgerlijke staat aantoont.

Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen of verwijderen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar de pagina met uw contactgegevens.
  2. Wijzig of verwijder de gewenste gegevens.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Instellingen.
  3. Kies voor Persoonlijke gegevens.
  4. Wijzig of verwijder de gewenste gegevens.

Ik ben verhuisd en de uitgavenstaten van mijn kredietkaart komen nog op mijn oude adres. Wat moet ik doen?

Laat uw identiteitskaart inlezen in uw Fintro-kantoor. Zo kunnen wij uw adresgegevens aanpassen.

Indien uw identiteitskaart al werd ingelezen, kan u via Fintro Easy Banking Web ook zelf het adres aanpassen.

  1. Ga naar het overzicht van uw kaarten.
  2. Klik rechts van uw kredietkaart op de horizontale strepen en kies Wijzigen.
  3. Kies voor Mijn adressen.
  4. Pas uw adres aan, druk op Volgende en bevestig met uw kaart en kaartlezer. U kan hier ook kiezen om uw uitgavenstaten elektronisch via Zoomit te ontvangen.

Ik ben verhuisd. Moet ik mijn nieuw adres ergens doorgeven?

Wanneer uw identiteitskaart werd aangepast door uw gemeente, dient u ze ook bij ons te laten registreren. Dat kan door uw identiteitskaart in laten lezen aan het onthaal van uw Fintro-kantoor.

Ik heb een nieuwe identiteitskaart. Wat moet ik doen?

U dient de bijwerking van uw identiteitsgegevens door te geven aan de bank.

U kunt dit doen door uw identiteitskaart in laten lezen aan het onthaal van uw Fintro-kantoor.

Waar vind ik mijn klantennummer en kaartnummer?

  1. Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. U vindt dit nummer terug op uw rekeninguittreksels en op de voorzijde van uw debetkaart naast het woord Client.
  2. Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers  en begint steeds met 670U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw debetkaart naast het woord Card.

Hoe beheer ik mijn i-message abonnement ?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Ga naar instellingen.
  2. Hier kunt u een of meer abonnementen nemen op de dienst. U kunt ook bestaande abonnementen wijzigen, opschorten of annuleren.

Hoe kan ik mijn i-message abonnement stopzetten?

  1. Bezoek onze pagina over I-message.
  2. Klik rechts van het abonnement op de horizontale strepen en kies Opzeggen.
  3. Volg de stappen met uw kaart en kaartlezer en bevestig.

Hoeveel kost een i-message abonnement?

Een abonnement op I-Message is gratis. U betaalt enkel 0,12 EUR per verstuurde sms.

Waarom houdt de sms van I-message met mijn saldo geen rekening met de verrichtingen van de dag zelf?

Het saldo dat u krijgt per sms, gaat altijd uit van altijd het saldo van de vorige werkdag.

Welke informatie kan ik ontvangen in i-message?

  1. Saldo: u krijgt het saldo van de rekening van uw keuze volgens de frequentie die u wilt: dagelijks, wekelijks, maandelijks.
  2. Saldowaarschuwing: u krijgt een bericht als het saldo van de rekening van uw keuze stijgt boven of onder een door u bepaalde grens.
  3. Bedrag ontvangen: u krijgt een bericht bij elke ontvangst van een door u bepaald bedrag op de geselecteerde rekening.
  4. Waarschuwing beursorder: u krijgt een bericht bij de gedeeltelijke of volledige uitvoering of bij de annulering van een beursorder.
  5. Verrichting in wacht: de bank stuurt een sms wanneer minstens één verrichting in wacht staat op de rekening en geweigerd dreigt te worden wegens ontoereikend saldo.
  6. Verrichting op effecten: u ontvangt een sms wanneer er een verrichting op effecten wordt aangekondigd.

Hoe kunt u gemakkelijk aan vreemde valuta geraken?

Neem contact op met uw Fintro-kantoor.

Ik heb een verdachte e-mail gekregen. Wat moet ik doen?

  1. Klik nooit op een link in een verdachte e-mail.
  2. Deel nooit per telefoon, e-mail of sms de elektronische handtekening of pincode.
  3. Stuur de verdachte e-mail meteen door naar phishing@bnpparibasfortis.com.
  4. Verwijder tot slot de e-mail meteen.

Lees ook onze tips om online fraude te vermijden.

Hoe kan ik een afspraak maken in het kantoor?

  1. Online via ons contactformulier.
  2. Door uw Fintro-kantoor te contacteren.

Ik heb een nieuwe kredietkaart. Wat gebeurt er nu met mijn Optiline-geldreserve?

Uw vorige kaart werd gestolen of u was deze verloren?

Contacteer uw Fintro-kantoor zodat we uw OptiLine kunnen koppelen aan uw nieuwe kaart.

Uw vorige kaart was defect of werd vervangen op eindvervaldag?

U hoeft niets te doen. Uw OptiLine-geldreserve wordt automatisch gekoppeld aan uw nieuwe kaart.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Welk bedrag kan ik lenen voor een woonkrediet?

Het bedrag dat u kunt ontlenen, hangt onder meer af van:

  1. Uw financiële situatie:  wij raden u aan om maximaal 40% van uw inkomen te gebruiken voor de terugbetaling van uw woonkrediet.
  2. De geschatte waarde van de woning of de grond die u wilt kopen of renoveren: wij raden u aan om maximaal 80% van de waarde van uw woning te lenen.
  3. De terugbetalingsperiode.

U kan via onze website een simulatie maken.

Hoe kan ik een lening op afbetaling aanvragen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over voertuigfinancieringen.
  2. Houd uw zichtrekeningnummer, uw identiteitskaart en uw loonfiche bij de hand.
  3. Nadat u zich hebt aangemeld, doorloopt u de simulatie door te klikken op Online aanvragen.
  4. Indien u akkoord gaat met de simulatie, klikt u op Vraag uw lening aan.
  5. Kies de gewenste lening, het bedrag en de looptijd en druk op Aanvragen.
  6. Vervolledig de aanvraag door aan te melden of door zelf alle gegevens in te voeren.

En daarna?

  1. Onze kredietpartner Alpha Credit bekijkt en evalueert uw aanvraag.
  2. Indien Alpha Credit uw aanvraag aanvaardt, ontvangt u het contract. Wij laten u ook weten welke documenten u ons nog moet bezorgen om het dossier op te starten (loonfiches, facturen, …)
  3. U ondertekent het contract en bezorgt de gevraagde documenten.
  4. Zodra wij het ondertekende contract en de gevraagde documenten hebben ontvangen, geven wij het geld vrij.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een lening op afbetaling krijgen?

Vooraleer wij een lening toestaan:

  1. gaan we na welk type krediet, welk bedrag en welke looptijd best passen bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  2. gaan we na of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.

Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een lening zijn:

  1. Het doel waarvoor u wilt lenen.
  2. Uw maandelijkse inkomsten en lasten.
  3. Andere, nog lopende leningen.
  4. Andere projecten die u op relatief korte termijn nog wilt realiseren.
  5. Mogelijke waarborgen (zoals loondomiciliëring, een onderpand of een borgstelling).

Let op, geld lenen kost ook geld.

Waarvoor kan ik een lening op afbetaling krijgen?

  1. U kunt een lening op afbetaling aangaan wanneer u als particulier geld nodig hebt voor een privé-aankoop.
  2. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een wagen, de financiering van een elektrische fiets, de installatie van een nieuwe keuken, het plaatsen van zonnepanelen of andere energiebesparende investeringen, …

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe kan ik een lening vervroegd terugbetalen?

Hiervoor kan u contact opnemen met uw Fintro-agent.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe kan ik met mijn rekening onder nul gaan?

Een Directe Reserve biedt u de mogelijkheid om maximaal 90 opeenvolgende dagen onder nul te gaan op uw zichtrekening. Fintro wil op een verantwoorde manier krediet verlenen. Hoeveel u kunt lenen wordt telkens individueel bekeken:

• u moet een stabiel inkomen hebben dat minimum 3 maanden op uw Fintro-rekening gestort is;

• u moet over een spaarrekening beschikken.

Maak een afspraak in uw Fintro-kantoor om uw individuele situatie te bespreken.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe kan ik mijn Rondo en Optiline online beheren?

Via de beveiligde persoonlijke webruimte kunt u:

  1. geld overschrijven van uw geldreserve naar uw zichtrekening.
  2. vragen om een verhoging van het bedrag van uw reserve.

Verder vindt u hier volgende info:

  1. Uw beschikbaar bedrag.
  2. Uw maandelijkse terugbetaling.
  3. De laatste transacties met uw geldreserve.
  4. Uw laatste rekeninguittreksels.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe vraag ik een Rondo kredietopening aan?

Neem contact op met uw Fintro-agent, hij zal het nodige voor u doen.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Kan ik het bedrag van mijn Rondo-reserve verhogen?

Dit kan als:

  1. Uw Rondo-kredietopening minstens 6 maanden oud is.
  2. Een eventuele vorige verhoging dateert van meer dan 6 maand geleden.
  3. Uw aanvraag aanvaard wordt na analyse van uw kredietwaardigheid.

U kunt een verhoging aanvragen:

  1. Via uw persoonlijke webruimte.
  2. Op het nummer 02 508 44 40, van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 u;
  3. Per post op het volgende adres: Klantendienst Rondo, Ravensteinstraat 60/15, 1000 Brussel. U ontvangt binnen de vijf dagen na ontvangst van het dossier een antwoord.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een Optiline-geldreserve krijgen?

Vooraleer wij een OptiLine-geldreserve toestaan:

  1. gaan we na of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  2. gaan we na of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.

Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een OptiLine-geldreserve zijn:

  1. Het doel waarvoor u dit krediet wenst (mogelijk zijn andere kredietvormen meer geschikt).
  2. Uw maandelijkse inkomsten.
  3. Uw huidige schuldenlast.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een Rondo-kredietopening krijgen?

Vooraleer wij een Rondo-kredietopening toestaan:

  1. gaan we na of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  2. gaan we na of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.

Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een Rondo-kredietopening zijn:

  1. Het doel waarvoor u dit krediet wenst (mogelijk zijn andere kredietvormen meer geschikt).
  2. Uw maandelijkse inkomsten.
  3. Uw huidige schuldenlast.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Wat is Optiline?

OptiLine is een kredietopening. Via deze kredietopening beschikt u over een geldreserve.

  1. Met Optiline kunt u de uitgaven die u doet met uw kredietkaart gespreid terugbetalen.  Er is dan wel rente verschuldigd.
  2. U kunt met Optiline ook rechtstreeks een bedrag overschrijven naar uw zichtrekening.
  3. Optiline is een heropneembaar krediet. U kunt de sommen die u al hebt terugbetaald dus opnieuw opvragen, in zoverre de maximale kredietlijn niet wordt overschreden.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Wat is Rondo?

  1. Rondo is een kredietopening gekoppeld aan een betaalkaart (Rondo-kaart).
  2. Met een Rondo-kaart kunt u aankopen doen, geld overschrijven naar uw zichtrekening en geld opnemen van de automaat. Belangrijk: dit kan enkel binnen Europa en op het Maestro-netwerk.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Wat moet ik doen wanneer ik mijn Rondo-kaart kwijt ben?

  1. Bel onmiddellijk naar Card Stop (070 344 344) om uw kaart te blokkeren.
  2. Gaat het om een diefstal? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie.

Breng ons op de hoogte van het verlies of van de diefstal. Wij kunnen indien u dit wenst een nieuwe kaart bestellen. Dat kan:

  1. via het nummer 02 508 44 40 (Klantendienst Rondo) , van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 u;
  2. per post op het volgende adres:  Klantendienst Rondo, Sint-Lazaruslaan 4-10/3, 1210 Brussel.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Wat is een beleggersrekening?

  1. De beleggersrekening is een zichtrekening die bedoeld is voor de actieve belegger.
  2. Dankzij de beleggersrekening kunt u uw beleggingstransacties gescheiden houden van uw dagelijkse inkomsten en uitgaven.
  3. Vanaf een beleggersrekening kan u geen verrichtingen naar rekeningen van anderen of bij een andere bank uitvoeren.

Hoeveel is mijn pensioensparen vandaag al waard?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Meld u aan en ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de drie strepen en kies voor Beleggingen.  
  3. In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde.

Belangrijk: deze waarde houdt geen rekening met de eindbelasting die u nog dient te betalen.

Ik doe aan pensioensparen. Moet ik elk jaar storten?

Neen, u kunt elk jaar vrij bepalen of u al dan niet aan pensioensparen doet.

Ik doe een storting in mijn pensioenspaarcontract? Hoe groot is mijn belastingvoordeel?

U vermeldt het bedrag dat u stort in pensioenspaarfonds op uw belastingaangifte. U kunt dan rekenen op een belastingvermindering van 30% op dit bedrag + de supplementaire gemeentebelasting.

Standaard kan u 990 EUR storten.

Middels een uitdrukkelijke keuzete maken, kan u ook opteren voor een verhoogd plafond van 1.270 EUR.

  1. Stort u 990 EUR of minder dan krijgt u 30% belastingvermindering. Stort u de volle 990 EUR, dan wil dit zeggen dat u 315,50 EUR terugkrijgt van uw belastingen.
  2. Stort u meer dan 990 EUR, tot maximum 1270 EUR, dan krijgt u 25% belastingvermindering op het volledige bedrag. Stort u dus 1270 EUR, dan krijgt u 315,50 EUR terug van uw belastingen.

OPGELET:                                          

  1. Bovenstaande bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
  2. U betaalt later wel belastingen op het opgebouwde kapitaal.
  3. Maakt u gebruik van het verhoogd plafond, stort dan zeker meer dan 1.177 EUR. Onder dit bedrag is de belastingvermindering immers kleiner dan in het geval u slechts 990 EUR zou storten.
  4. De keuze voor de toepassing van het verhoogd plafond moet u elk jaar opnieuw doorgeven. Dit kan via Fintro Easy Banking Web. Zolang u niet kiest voor het verhoogde plafond, is het basisplafond van toepassing.

Is er een maximumbedrag voor pensioensparen?

Ja. Elk jaar wordt het maximumbedrag vastgelegd. Voor 2020 bestaan er twee plafonds:

  1. Een basisplafond van 990 EUR;
  2. Een verhoogd plafond van 1.270 EUR dat u enkel kunt gebruiken indien u daar daadwerkelijk voor kiest.

Kan ik in een jaar storten in meerdere pensioenspaarcontracten?

U mag stortingen voor slechts één pensioenspaarcontract vermelden op uw belastingaangifte. Het heeft dan ook geen zin om tijdens hetzelfde jaar te storten voor meerdere pensioenspaarcontracten.

Tot welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

U kunt aan pensioensparen doen tot en met 31/12 van het jaar waarin u 64 jaar oud wordt.

Vanaf welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

Om aan pensioensparen te doen, moet u minstens 18 jaar oud zijn.

Daarnaast moet u nog aan volgende voorwaarden voldoen:

  1. U moet de Belgische nationaliteit bezitten of inwoner zijn van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER).
  2. U moet onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting. Indien u onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting als niet-rijksinwoner, kan u slechts van de belastingvermindering genieten indien uw beroepsinkomsten voor minstens 75% in België belastbaar zijn.

Waar vind ik informatie over mijn pensioenspaarfonds?

U vindt deze info op Fintro Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik het nummer van uw pensioenspaarrekening.
  3. Klik op de naam van het door u gekozen fonds.

Waar vind ik informatie over mijn pensioenspaarverzekering? NVT VOOR FINTRO

U vindt deze info op Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik onder de titel beleggingsverzekeringen op het nummer van uw pensioenspaarverzekering.

Welke belastingen betaal ik op het opgebouwde kapitaal van een contract pensioensparen?

U  opent uw pensioenspaarcontract voor u 55 jaar bent?

  1. Als u 60 wordt, heft de overheid een belasting van 8% op de fiscale waarde van uw pensioenspaarkapitaal.
  2. Nadien kunt u gewoon verder sparen en 30% (of 25%) belastingvermindering blijven genieten. Dat laatste tot en met het jaar waarin u 64 wordt.  

U opent uw pensioenspaarcontract na uw 55ste verjaardag?

  1. De eindbelasting zal geheven worden op de tiende verjaardag van uw contract.

Welke pensioenspaarvormen bestaan er?

U kunt aan pensioensparen doen via een pensioenspaarfonds.

Pensioensparen via een pensioenspaarfonds:

• U koopt deelbewijzen van een beleggingsfonds.

• U bent niet zeker van een gegarandeerd minimumrendement. Een pensioenspaarfonds belegt immers in een mix van aandelen en obligaties. De winst hangt dus af van de beursevolutie.

• Bij Fintro kunt u kiezen tussen 3 pensioenspaarfondsen.

U vindt alle info over deze vormen van pensioensparen terug op deze pagina.

Wat verstaan we onder kapitaalbescherming?

Kapitaalbescherming:

  1. Een belegging met kapitaalbescherming is uitgerust met een veiligheidsmechanisme. Dat moet ervoor zorgen dat u op de voorziene eindvervaldag uw begininleg terugkrijgt, vóór kosten en taksen.
  2. Kapitaalbescherming geldt enkel op de eindvervaldag van de belegging. Als u vroeger uitstapt dan de vooropgestelde datum, geldt deze bescherming dus niet.
  3. Kapitaalbescherming biedt u geen absolute zekerheid. Indien de uitgever failliet gaat en zijn verplichtingen niet kan nakomen, kunt u dus een deel van uw kapitaal verliezen.

Kapitaalgarantie:

Sommige gestructureerde producten bieden kapitaalgarantie. Een derde partij, bijvoorbeeld een bank, stelt zich dan garant om uw kapitaal terug te betalen op de vervaldag (bv. indien de uitgever in gebreke blijft).

Hoe koop ik effecten via Fintro Easy Banking Web?

  1. Ga naar Sparen en beleggen.
  2. Klik in de rubriek Informatie op Beleggingen zoeken.
  3. Klik op de naam van de belegging.
  4. U ziet nu alle details over het gekozen effect. Klik onderaan op Kopen of Inschrijven .
  5. Vul de gegevens van het order.
  6. Klik op Nu versturen en bevestig de transactie.

Belangrijk: via Fintro Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u uw Fintro-agent contacteren.

Hoe verkoop ik effecten via Fintro Easy Banking Web?

  1. Ga naar het overzicht van uw beleggingen.
  2. Klik op de effectenrekening waarop het effect staat.
  3. Klik rechts van het effect op de horizontale strepen en kies voor Terugbetalen of Verkopen.

Belangrijk: via Fintro Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u uw Fintro-agent contacteren.

Kan ik telefonisch een aan- of verkooporder doorgeven aan de bank?

Neen, dit kan niet. Om een order door te geven zal de bank het kanaal waarlangs u handelt beveiligen. Chat en e-mail bieden die mogelijkheid niet.

Waarom moet ik de vragenlijst kennis en ervaring invullen?

Wanneer we beleggingsadvies geven, houden wij rekening met uw financiele situatie, uw beleggingsdoelstellingen en met uw kennis en ervaring als belegger. Zo willen we er zeker van zijn dat u enkel koopt wat u kent.

Om deze kennis en ervaring in kaart te brengen, vragen wij u om een vragenlijst met meerkeuzevragen in te vullen.

Dit kan via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bezoek onze pagina over Kennis en Ervaring.

Wij engageren ons er toe om u enkel beleggingen te adviseren uit categorieen waarmee u voldoende vertrouwd bent.

Belangrijk: het is enkel mogelijk en noodzakelijk om deze lijst zelf in te vullen wanneer u beschikt over een contract portfolio Advice.

Welke kosten zijn verbonden aan de inning van een cheque?

De kosten die verbonden zijn aan een cheque in euro of in vreemde munten, kunt u raadplegen in onze tarievenlijst.

Hoe annuleer ik een domiciliëring?

U kunt een domiciliëring blokkeren via Fintro Easy Banking Web.

  1. Ga naar het overzicht van uw domiciliëringen.
  2. Klik naast de te beheren domiciliëring op de horizontale strepen en kies voor Blokkeren/Deblokkeren.
  3. U kunt kiezen voor ofwel enkel de volgende invordering blokkeren; ofwel alle toekomstige invorderingen voor dit mandaat blokkeren.

Opgepast: uw schuld bij de schuldeiser blijft openstaan.

U wilt een domiciliëring definitief stopzetten?

Contacteer de betrokken schuldeiser.  Deze zal de domiciliëring stopzetten, zodat geen facturen meer worden aangeboden.

Hoe kan ik de geplande betaling van een domiciliëring weigeren ?

Als uw rekening nog niet gedebiteerd werd, kunt u een betaling via domiciliëring weigeren via Fintro Easy Banking Web en App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik op de betreffende rekening en ga naar Gepland. Klik op de betreffende domiciliëring en vervolgens op Weigeren.
  3. Bevestig deze verrichting met uw kaartlezer.

Hoe kan ik een betaling terugvorderen die uitgevoerd is via domiciliëring?

Tot 8 weken na de betaling van een domiciliëring kan u de terugbetaling vragen.

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bekijk de historiek van uw domiciliëringen.
  2. Dit schermt toont de laatste verrichtingen. Door op een transactie te klikken, kan u om een terugbetaling vragen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.
  4. Tik op Historiek en druk nadien op een transactie.
  5. Druk onderaan op Terugbetaling vragen en bevestig met uw kaartlezer.

Na 8 weken dient u de aanvraag voor terugbetaling in te dienen via uw Fintro-kantoor.

Hoe kan ik geweigerde betalingen bij doorlopende betalingsopdrachten of domiciliëringen opnieuw uitvoeren?

Onvoldoende saldo bij een doorlopende betalingsopdracht:

Om de geweigerde verrichting toch te betalen, moet u de overschrijving zelf  opnieuw inbrengen.

Onvoldoende saldo bij een domiciliëring:

Als een domiciliëring geweigerd is, dient u in eerste instantie na te gaan bij uw schuldeiser (vb. elektriciteitsmaatschappij) of de domiciliëring automatisch opnieuw aangeboden wordt. Zo niet, dan zult u manueel het verschuldigde bedrag zelf moeten overschrijven.

Let op: zorg dat er voldoende saldo op uw rekening staat als de domiciliëring toch een tweede keer aangeboden wordt.

Hoe maak ik een domiciliëring aan?

Een domiciliëring kan enkel aangemaakt worden door een schuldeiser, bijvoorbeeld uw elektriciteitsleverancier of uw telefoonoperator. U dient hem enkel uw toestemming te geven en hem uw bankgegevens mee te delen door middel van een (elektronisch) formulier dat u invult en ondertekent.

Het is ook deze schuldeiser en niet de bank die u dient te verwittigen voor elke wijziging of bij een betwisting.

Waar kan ik een overzicht vinden van mijn domiciliëringen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bekijk het overzicht van uw domiciliëringen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.

Wanneer word ik verwittigd van een aanstaande invordering door domiciliëring?

U ontvangt ten vroegste 14 dagen en ten laatste 1 dag voor de uitvoeringsdatum van de domiciliëring een melding in Fintro Easy Banking. 

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Bekijk de historiek van uw verrichtingen per domiciliëring.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Kies Domiciliëringen.
  4. U krijgt een overzicht van de inkomende of geplande domiciliëringen, net als de historiek van de domiciliëringen die reeds van uw rekening gegaan zijn.

Wat is een domiciliëring?

Een domiciliëring is een volmacht die u verleent aan een schuldeiser aan wie u regelmatig facturen moet betalen (bijvoorbeeld uw elektriciteitsleverancier of uw telecomoperator). Hierdoor geeft u hem de toestemming om rechtstreeks het geld van uw rekening af te houden. Hij kan eveneens gebruik maken van de domiciliëringsvolmacht om u terug te betalen.

Hoe kan ik een doorlopende betalingsopdracht aanmaken naar het buitenland?

Voor het aanmaken van een internationale doorlopende betalingsopdracht (in euro of een andere munt) kunt u langsgaan in uw Fintro-kantoor.

Wat hebt u nodig?

  1. De gegevens van de begunstigde (IBAN of rekeningnummer; BIC of SWIFT-code van de bank, naam, voornaam en het volledige adres)
  2. De gegevens van de opdracht (mededeling, frequentie, startdatum, einddatum, taalrol).

Wie betaalt de kosten van een internationale doorlopende betalingsopdracht?  Er bestaan 3 mogelijkheden:

  1. Gedeelde kosten.
  2. Alle kosten ten laste van de opdrachtgever (uzelf).
  3. Alle kosten ten laste van de begunstigde.

U vindt een overzicht van alle kosten op onze website.

Hoe kan ik een doorlopende betalingsopdracht wijzigen of stopzetten?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik op Dagelijks Bankieren en kies Doorlopende betalingsopdrachten.
  3. Selecteer de betreffende doorlopende betalingsopdracht en klik onderaan op Verwijderen of op Wijzigen.
  4. Klik op Bevestigen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  3. Ga naar Doorlopende betalingsopdrachten.
  4. Kies de betreffende doorlopende betalingsopdracht en klik onderaan op Verwijderen of op Wijzigen.

tik op Bevestigen.

Hoe kan ik het geld terugkrijgen van een doorlopende betalingsopdracht die reeds uitgevoerd is?

  1. Indien het gaat om een afgesloten rekening, dan wordt het bedrag automatisch teruggestort.
  2. Indien de rekening niet afgesloten is, dient u de begunstigde te contacteren. Lukt dit niet, dan kunt u een aanvraag bij ons indienen om het geld terug te vragen. Dit is een betalende dienst (14,99 EUR) waarbij we contact opnemen met de bank van de begunstigde. Recuperatie van het geld hangt af van de eerlijkheid van de persoon in kwestie.  

U kunt de aanvraag indienen door uw Fintro-agent te contacteren.

Wat is een doorlopende betalingsopdracht?

Een doorlopende betalingsopdracht is een automatische overschrijving waarmee u op vaste tijdstippen een vast bedrag aan een begunstigde betaalt (bijvoorbeeld: uw huishuur).

Het is ook mogelijk elke maand automatisch een vast bedrag van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven.

Ik heb goederen, betaald met mijn kredietkaart, niet ontvangen. Wat kan ik doen?

U hebt betaald met uw Visa Classic:

  1. Contacteer de handelaar en vraag om het bedrag terug te storten.
  2. Indien dit geen resultaat oplevert, kunt u op de website www.mijnkaart.be de transactie betwisten.

U hebt betaald met uw MasterCard Gold:

  1. Contacteer de handelaar en vraag om het bedrag terug te storten.
  2. U kunt ook een beroep doen op de verzekering Aankoopgarantie internet in geval van niet-levering, niet-conforme levering en gebrekkige levering, die inbegrepen is bij dit type kredietkaart. Contacteer Gold Card Insurance op het nummer 02/664 45 25 (van 8 tot 18.30 uur)  en vul het aangifteformulier schadegeval in.

Hoe kan ik Payconiq gebruiken?

Als u een zichtrekening bij onze bank hebt, dan kan u deze koppelen aan Payconiq door de stappen te volgen in de Payconiq by Bancontact-app.

Wanneer u betaalt via Payconiq, gaat het bedrag iets later via domiciliëring van uw rekening.

Hoe doe ik een Europese overschrijving?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Dat kan via het overschrijvingsformulier.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan op Overschrijving.

Hoe doe ik een overschrijving met uitvoeringsdatum?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Start een nieuwe overschrijving.
  2. Vul het formulier in en zet een specifieke datum bij Uitvoeringsdatum.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan.
  2. Klik onderaan op Overschrijving.
  3. Vul het formulier in en vermeld een specifieke datum bij Uitvoeringsdatum.

Op de opgegeven datum wordt de overschrijving uitgevoerd. Tot dan verschijnt de verrichting in de historiek van de rekening bij Gepland.

Hoe geef ik een internationale overschrijving door?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Start een nieuwe overschrijving.
  2. Selecteer de munt en de rekening van de opdrachtgever.
  3. Vul de gegevens van de begunstigde in.

Als de begunstigde nog niet opgenomen is in uw lijst, kunt u een nieuwe begunstigde aanmaken. Dit doet u door het rekeningnummer in te voeren bij BBAN.

Via onze Currency Guide vindt u alle informatie waar andere landen om vragen.

Hoe kan ik de uitvoeringsdatum van een verrichting veranderen?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Meld aan op onze website.
  2. Klik op de rekening waarvan de verrichting af zal gaan.
  3. Klik boven uw verrichtingen op Gepland.
  4. Klik op de verrichting en kies Wijzigen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld aan op onze App.
  2. Tik op de rekening waarvan de verrichting af zal gaan.
  3. Druk boven uw verrichtingen op Gepland.
  4. Druk op de verrichting en kies Wijzigen.

Hoe kan ik een overschrijving annuleren?

Werd deze overschrijving zonder uitvoeringsdatum ingevoerd, dan dient u zelf contact op te nemen met de begunstigde om het bedrag terug te vorderen.

Gaat het om een overschrijving met uitvoeringsdatum en werd ze nog niet uitgevoerd dan kan u ze zo annuleren:

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u.
  2. Klik op de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en klik op Gepland.
  3. Klik op de overschrijving in kwestie en kies Wijzigen of Verwijderen.

Via Fintro Easy Banking App:

  1. Meld u aan
  2. Ga naar de gewenste rekening en selecteer Gepland
  3. Druk op de overschrijving in kwestie en kies Wijzigen of Verwijderen.

Hoe kan ik een overschrijving uitvoeren met Itsme?

Via Fintro Easy Banking Web:

  1. Identificeer u met Itsme op onze site.
  2. Klik op Dagelijks bankieren en dan op Nieuwe overschrijving.
  3. Vul de gegevens voor de overschrijving in en klik op Volgende.
  4. Is een handtekening vereist? Klik dan op Bevestigen met Itsme.
  5. Open Itsme op uw smartphone en controleer de gegevens in de melding.
  6. Bevestig met uw Itsme code of vingerafdruk.
  7. Van zodra de verrichting bevestigd is via de itsme app, wordt u automatisch naar de bevestigingspagina in Fintro Easy Banking Web geleid. 

Meer info vindt u op de website van Itsme.

Hoe komt het dat ik mijn internationale overschrijving niet terugvind?

Het kan tot twee bankwerkdagen duren voor internationale overschrijvingen in de historiek van uw verrichtingen verschijnen. 

Hoe lang blijft een geweigerde verrichting zichtbaar in Fintro Easy Banking?

Een melding blijft drie weken raadpleegbaar op het overzicht van uw rekeningen en twee maanden in uw historiek van geweigerde transacties.

Hoe lang duurt het voor een overschrijving toekomt?

  1. Een overschrijving tussen eigen rekeningen bij Fintro wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  2. Een overschrijving naar een andere rekening bij Fintro is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  3. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank binnen de SEPA zone neemt meestal 3 bankwerkdagen in beslag.
  4. De duur van een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de SEPA zone hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 bankwerkdagen in beslag.
  5. Vanaf 7/04/2020 is er ook een instant overschrijving mogelijk, waar bij het geld binnen de 5 sec. op de rekening van de begunstigde staat. Het geldend tarief voor dit soort overschrijvingen kan u terugvinden op de website.

Hoe vind ik een overschrijving met uitvoeringsdatum terug in Fintro Easy Banking?

  1. Meld aan op Fintro Easy Banking Web of App.
  2. Klik/tik op uw rekening om de historiek te zien
  3. Klik/tik op Gepland om uw geplande verrichtingen te kunnen zien

Hoeveel kost een Europese overschrijving?

Er zijn geen kosten verbonden aan een Europese overschrijving wanneer het om een verrichting via IBAN en in EUR gaat.

Opgepast: bij een manuele tussenkomst via een medewerker kan er wel een bijkomende kost aangerekend worden.

Hoeveel kost een internationale overschrijving?

De kosten voor een internationale overschrijving variëren van overschrijving tot overschrijving. U kunt een indicatie van de kosten terugvinden in onze tarievenlijst.

Waar vind ik een overschrijving met uitvoeringsdatum terug in Fintro Easy Banking?

  1. Meld aan op onze website of applicatie.
  2. Klik/tik op uw rekening om de historiek te zien
  3. Klik/tik op Gepland om uw geplande verrichtingen te kunnen zien

Waarom moeten meerdere personen een transactie tekenen via Fintro Easy Banking?

Bij een overschrijving vanaf een rekening waarop u maar een beperkte volmacht hebt, is er een tweede handtekening nodig door een houder of andere gevolmachtigde van de rekening.

U kan deze verrichtingen niet meteen verzenden, u dient ze te bewaren. De overschrijving komt vervolgens terecht in de rubriek Mijn handtekeningen.

De andere persoon wordt automatisch verwittigd als een handtekening nodig. Hij of zij krijgt dan een melding bij Taken rechtsboven in Easy Banking Web.

Verrichtingen opgeslagen in Mijn Handtekeningen blijven 2 maanden zichtbaar. Als de verrichtingen binnen deze tijd niet ondertekend zijn, dan verdwijnen ze automatisch.

Wat is een BIC-code?

Een BIC-code (of SWIFT-code) is een unieke code om wereldwijd banken of financiële instellingen te identificeren. De begunstigde van de overschrijving kan u die BIC bezorgen. De BIC-code van Fintro is GEBABEBB .

Wat is een internationale overschrijving?

Een internationale overschrijving is een transactie

1. in EUR of in andere munteenheden naar een begunstigde buiten de SEPA-zone.

2. in vreemde munten naar andere banken in België.

3. in EUR naar de landen van de SEPA zone waarbij u niet over een IBAN-rekeningnummer beschikt.

Wat hebt u nodig om een internationale overschrijving uit te voeren?

  1. Het (IBAN)rekeningnummer
  2. De BIC-code/SWIFT-code van de bank van de begunstigde

Via onze Currency Guide kan u alle informatie vinden waar andere landen om vragen.

Wat is een SEPA overschrijving?

Een SEPA overschrijving is een transactie:

  1. in EUR.
  2. naar een correct IBAN-rekeningnummer.
  3. van of naar lidstaten van de SEPA-zone. Dit komt grotendeels overeen met de lidstaten van de Europese Unie.

Wat hebt u nodig om een SEPA overschrijving uit te voeren?

  1. Het IBAN-rekeningnummer.

Wat moet ik doen als ik de overschrijvingslimiet bereikt heb?

De overschrijvingslimieten van onze verschillende kanalen kunnen niet gewijzigd worden. Als u ze bereikt hebt, dan kan u via uw Fintro-kantoor de overschrijving uit laten voeren.

Onze verschillende limieten vindt u op deze pagina's:

  1. Voor minderjarigen.
  2. Voor volwassenen.