Menu
Item

Veelgestelde vragen

Geen resultaten gevondenGeen resultaten gevondenZoekresultaten

Ik heb 3 foutieve pincodes ingevoerd bij het gebruik van mijn bankkaart.

Als u 3 keer na elkaar een verkeerde pincode intoetst, wordt uw kaart om veiligheidsredenen geblokkeerd.

Hoe uw kaart deblokkeren?

U gaat langs in uw Fintro kantoor om uw debetkaart te laten normaliseren en het aantal PIN-pogingen terug op 3 te laten zetten.

Hoe kan ik aanmelden met Itsme in Fintro Easy Banking Web?

Bekijk volgend filmpje om aan te melden met de applicatie itsme.

Als u kiest voor aanmelden met itsme hebt u de allereerste keer (eenmalig) wel uw kaartlezer nodig.

  1. Vul uw klantnummer en kaartnummer in in het aanmeldscherm van Fintro Easy Banking Web.
    TIP: Vink de optie Onthoud dit profiel aan. Dan hoeft u niet elke keer deze nummers in te geven.
  2. U hebt de keuze tussen Aanmelden met kaartlezer en Aanmelden met itsme. Kies voor Aanmelden met itsme.
  3. Voer de stappen uit die op het scherm staan en plaats uw elektronische handtekening.
  4. Uw naam zal dan verschijnen en u kunt de diensten van itsme activeren door op Volgende te klikken.
  5. Plaats opnieuw een elektronische handtekening met de M2-knop

Als u de tweede keer inlogt, dient u de itsme app te openen op uw smartphone:

  • Kies onderaan voor ik log in.
  • Klik op de groene knop Bevestig
  • Geef uw unieke code van 5 cijfers in die u aangemaakt had.

De website zal u automatisch inloggen. U krijgt nu toegang tot uw Fintro Easy Banking Web.

Waarom kan ik mij niet aanmelden?

Als u zich niet kan aanmelden, kunnen dit mogelijke oorzaken zijn:

  • U hebt een verkeerd klantnummer ingevoerd: het klantnummer bevat 10 cijfers; u vindt dit nummer op uw bankkaart naast het woord 'Client'.
  • U hebt een verkeerd kaartnummer ingevoerd: het kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en staat naast het woord 'Card'; het begint met 6703.
  • U hebt een kredietkaart of vervallen kaart gebruikt.
  • U hebt een verkeerde 'Response'-code ingetoetst (verkeerde cijfercombinatie op uw kaartlezer).

Goed om te weten:

de Fintro Easy Banking helpdesk helpt u bij elke vraag over het gebruik van de Fintro Easy Banking App en Fintro Easy Banking Web. Onze medewerkers zijn bereikbaar op het nummer 02 433 45 10 van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Als u klant bent van Fintro Easy Banking Business, kan u terecht op het nummer 02 228 08 90, van maandag tot donderdag van 8 tot 17 uur.

Hoe kan ik een contract Fintro Easy Banking App openen?

Enkel als u al beschikt over een contract Fintro Easy Banking Web, kunt u een contract Fintro Easy Banking App afsluiten:

  • Download de app in de App Store (iPhone, iPad) of op Google Play (Android). 
  • Volg de acceptatieprocedure op uw mobiele apparaat met behulp van de kaartlezer en uw bankkaart.

Bekijk alvast onze instructies om een eerste keer aan te melden.

Hoe kan ik me voor de eerste keer aanmelden in de Fintro Easy Banking App ?

  • Download de app in de App store of Playstore;
  • Open de app en klik op ‘aan de slag’;Voer uw klantnummer en kaartnummer in (u vindt beide terug op uw bankkaart) ;
  • Kies een gebruikersnaam;
  • U kan (optioneel) een foto toevoegen, klik dan op ‘volgende’;
  • Bevestig uw profiel via elektronische handtekening (M1) met uw bankkaart en kaartlezer;
  • Kies een paswoord en lees en aanvaard de algemene voorwaarden;
  • Op sommige apparaten kunt u zich aanmelden via digitale vingerafdruk: de app detecteert dan automatische de Touch iD functionaliteit en stelt u voor om deze te activeren;
  • Bevestig deze stappen via elektronische handtekening (M2) met uw kaartlezer; 
  • Uw profiel is gecreëerd. Bij een volgend gebruik van de app volstaat de invoering van een paswoord of een digitale vingerafdruk.

Hoe kan ik facturen betalen met Zoomit?

U ontvangt een bericht per mail wanneer een nieuw document beschikbaar is in de Zoomit-rubriek van uw Fintro Easy Banking Web en Fintro Easy Banking App.

Via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald. 

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld aan op Fintro Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
    • Is de lijst leeg, dan zijn er momenteel geen verzenders die u documenten aanbieden in Zoomit.
    • De verzender beslist om documenten aan te bieden (of niet).
    • Als klant beslist u of u deze aanvaardt (of niet).
    • Wilt u weten of een leverancier met Zoomit werkt? Contacteer hem dan even.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Betalen. U krijgt nu een overschrijvingsformulier dat reeds ingevuld is. Een factuur is met enkele muisklikken betaald.

Hoe kan ik mijn facturen opnieuw via de post ontvangen, in plaats van via Zoomit?

U dient contact op te nemen met de betrokken leverancier en hem vragen om uw facturen opnieuw via de post te versturen.

Ik heb mijn facturen reeds betaald en toch meldt Zoomit dat ik nog te betalen facturen heb. Wat moet ik doen?

U kunt steeds de betaalstatus van een factuur aanpassen.

De betaalstatus aanpassen doet u zo:

Via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks Bankieren en dan op Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Klik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald. 

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld aan op Fintro Easy Banking App.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies Zoomit.
  • U ziet een lijst met alle beschikbare Zoomit-documenten.
  • Tik rechts van een factuur op de horizontale strepen en kies voor Reeds betaald.

Ik zoek het fiscaal attest van mijn woonkrediet. Kan ik dit online terugvinden?

In Fintro Easy Banking Web kunt u de jaarlijkse fiscale attesten terugvinden. Voor uw fiscaal attest van het woonkrediet gaat u als volgt tewerk:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Lenen en dan op Mijn documenten.
  • Klik op de naam van het fiscaal attest of op de horizontale strepen en dan op Downloaden om het document te downloaden op uw computer.

U kan uw fiscale attesten eveneens terugvinden in Fintro Easy Banking Web via de uittreksels van uw zichtrekening:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn uittreksels.
  • Klik rechts van de zichtrekening waarmee u uw krediet betaalt op de horizontale strepen en kies voor Raadplegen.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten of Vrije berichten. U kan het openen door op de naam van het document te klikken.

Hoe kan ik online mijn uittreksels raadplegen?

U kunt uw uittreksels raadplegen in:

Fintro Easy Banking Web:
  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op de gewenste rekening.
  • Ga naar de tweede tab boven de rekening: Uittreksels.
Standaard verschijnen de uittreksels van de laatste drie maanden.
Uw uittreksels zijn online beschikbaar vanaf 01/01/2012. U dient enkel te klikken op het gewenste jaar. De uittreksels worden in pdf-formaat aangeboden.

Hoe kan ik een specifieke verrichting terugvinden?

U hebt twee mogelijkheden om een verrichting terug te vinden:

Uw verrichtingen van de voorbije vier jaar doorzoeken: 

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Verrichtingen zoeken
  • Klik op Een rekening selecteren en kies de rekening waarop u wilt zoeken. U kan meerdere rekeningen selecteren
  • Voer uw zoekcriteria in. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag, een naam en datum of een rekeningnummer zijn. U kan meerdere criteria aan uw zoekopdracht toevoegen
  • Druk tot slot op het vergrootglas om te zoeken.

Verrichtingen van de voorbije vijf jaar doorzoeken en exporteren naar CSV:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn archief.
  • Klik onderaan rechts op Nieuwe aanvraag.
  • Kies de rekening waarvan u een archief wilt, druk op Volgende en bevestig nadien uw aanvraag.

 

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld aan in Fintro Easy Banking App.
  • Druk op de gewenste rekening om de recente verrichtingen te zien.

Tik op op het vergrootglas: u kan dan een zoekopdracht ingeven en filters aanpassen zodat u meer gericht kan zoeken.

  • Druk naast het vergrootglas op het PDF-icoon om je zoekopdracht te printen, op te slaan of te mailen of druk eerst op een verrichting en dan op het nieuwe pdf-icoon om de gegevens van een transactie op te vragen.

Waar vind ik mijn klantennummer en kaartnummer?

  • Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Client” of op uw rekeninguittreksels.
  • Uw kaartnummer bestaat uit 17 cijfers en begint steeds met 6703. U vindt dit nummer terug op de voorzijde van uw bankkaart naast het woord “Card”.

Hoe kan ik mijn kind toestemming geven om de Fintro Easy Banking App te gebruiken?

U geeft als ouder zelf toestemming voor uw kinderen, via uw Fintro Easy Banking Web contract:

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web
  • Klik op Instellingen en ga naar Mijn kinderen.
  • Duid de naam van uw zoon of dochter aan die u toestemming wilt geven om de app te gebruiken.
  • Klik op Fintro Easy Banking App.
  • Bevestig met een M2-handtekening (een elektronische handtekening met uw kaartlezer).

Uw kind kan direct gebruik maken van de Fintro Easy Banking App.

Hoe kan ik een begunstigde wijzigen of verwijderen?

In Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Easy Banking Web.
  • Klik op ‘dagelijks bankieren’ bovenaan links op uw scherm.
  • Selecteer ‘Mijn begunstigden’.
  • Klik op de betrokken begunstigde en wijzig of verwijder deze.

In Easy Banking App:

  • Meld u aan in Easy Banking App.
  • Druk op de horizontale strepen rechts onderaan.
  • Kies ‘Begunstigden’ en selecteer de betrokken begunstigde.
  • U kan deze dan wijzigen of verwijderen

Ik ben mijn paswoord van de app vergeten. Wat moet ik doen om dit te vernieuwen?

Klik op ‘aanmelden’ in de app, en nadien op ‘ik ben mijn paswoord vergeten’.

U moet zich dan aanmelden met uw kaartlezer. Na het invoeren van uw elektronische handtekening (M1) kan u een nieuw paswoord kiezen, en dit bevestigen met een handtekening M2. U onvangt dan een bevestiging dat uw paswoord werd gewijzigd.

Hoe kan ik online een archief van de verrichtingen op mijn rekening aanvragen?

U kunt online een historiek van uw rekening aanvragen van de voorbije 5 jaar.

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op het domein Dagelijks bankieren (links bovenaan).
  • Kies voor Mijn archief onder de titel Beheren.
  • Klik op Nieuwe aanvraag.
  • Kies de rekening waarvoor u een archief wenst en de rekening waarmee u de kosten voor dit archief wenst te betalen. Een archief werd recent gratis, u zal niets aangerekend worden. Sinds enige tijd is de aanvraag van een archief gratis.
  • Klik op Bevestigen.

Binnen de 24 uur zal uw archief beschikbaar zijn.
Om dit te raadplegen dient u dezelfde weg te volgen.

Pas op: een archief is geen officieel rekeninguittreksel. Het is enkel een lijst van uw verrichtingen.

Waarom is mijn bewaarde profiel verdwenen?

Als u de cookies verwijdert, wordt ook de cookie met uw gebruikersgegevens verwijderd. Weet ook dat de meeste anti-spyware-programma's cookies verwijderen. Ook in dat geval moet u opnieuw uw gebruikersgegevens ingeven.

Kan ik meerdere profielen bewaren op mijn computer?

U kan meerdere profielen bewaren op uw computer.

Om dit te doen, klikt u op "Aanmelden met een ander profiel". U krijgt een lijst met de profielen die al bewaard werden. In dit scherm kan u ook een nieuw profiel toevoegen.

Hoe kan ik mijn uittreksels online ontvangen?

U kunt zelf online de verzendingsmodaliteit voor uw rekeninguittreksels aanpassen.
U hebt twee opties via Fintro Easy Banking Web:

  • van “Post” naar “Fintro Easy Banking Web” 
  • of een combinatie van Fintro Easy Banking Web + Post” (de laatste optie is echter wel betalend)

Hoe gaat u tewerk?

  • Log in op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op Instellingen rechts bovenaan de pagina.
  • Klik vervolgens op Rekeninguittreksels.
  • Kies Uw voorkeur wijzigen.
  • Mogelijk moet u nadien ook nog individuele rekeningen aanvinken en klikken op Toepassen van uw voorkeuren.

Ontvangt u uw uittreksels al via Fintro Easy Banking Web en wenst u ze terug via de post te ontvangen, dan dient u langs te gaan in uw Fintro kantoor.

Kan iedereen gebruik maken van itsme? Wat zijn de voorwaarden?

U kunt itsme gebruiken bij de partners die itsme ondersteunen.
>U moet over een smartphone beschikken.
>Voor Android moet het besturingssysteem minstens voldoen aan versie 4.2 en voor iOS minstens versie 8.0.
>Daarnaast moet u een Belgische simkaart hebben.
>Als uw simkaart niet voldoet aan de vereisten, zal de app dit meedelen. Dan kunt u bij provider een nieuwe simkaart aanvragen.

In deze gevallen kunt u geen gebruik maken van itsme:

  • als u minderjarig bent (jonger dan 18 jaar);
  • als uw Belgische identiteitskaartgegevens niet up-to-date zijn bij uw bank: om veiligheidsreden kunt u alleen een itsme-account aanmaken als uw laatste identiteitsgegevens gevalideerd zijn in een bankkantoor;
  • als u geen Belgische identiteitskaart hebt;
  • als u een Windows-smartphone gebruikt: die wordt niet door itsme ondersteund;
  • als u uw toestel ‘jailbroken’ (iOS) of ‘geroot’ (Android) is;
  • als u weigerde uw gegevens te delen met Belgian Mobile ID.

Hoe kan ik een domiciliëring annuleren?

Er is een duidelijk verschil tussen een domiciliëring weigeren en een domiciliëring definitief stopzetten.

U wilt een geplande domiciliëring weigeren?

Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.

Ga naar 'Dagelijks bankieren' en kies voor 'Mijn domiciliëringen'.

Klik op de domiciliëring die u wilt weigeren.

Kies voor 'Weigeren'.

Of

Meld u aan in Fintro Easy Banking App.

Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor 'Domiciliëringen'.

Tik op de domiciliëring die u wilt weigeren.

Kies voor 'Weigeren'.

De verrichting krijgt nu een oranje (!) icoontje. De betaling wordt niet uitgevoerd op de gevraagde datum. Opgepast: uw schuld bij de schuldeiser blijft openstaan.

U wilt een domiciliëring definitief stopzetten? 

Contacteer de betrokken schuldeiser. Deze zal de domiciliëring stopzetten, zodat geen facturen meer worden aangeboden.

  • een domiciliëring definitief stopzetten.

Hoe kan ik een overschrijving annuleren?

Controleer eerst in uw historiek in Fintro Easy Banking Web of App of de transactie al werd uitgevoerd.

Werd deze overschrijving ingegeven met een uitvoeringsdatum in de toekomst, dan kunt u deze wijzigen door de volgende stappen te doorlopen:

Via Fintro Easy Banking Web:

Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.

Ga naar 'Rekeningen'.

Kies de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en selecteer 'Geplande verrichtingen'.

Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.

Klik op de actie die u wilt uitvoeren.

Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Via Fintro Easy Banking App:

Log in op Fintro Easy Banking App.

Ga naar de gewenste rekening en selecteer 'Gepland'.

Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.

Klik op de actie die u wilt uitvoeren.

Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Werd deze overschrijving zonder uitvoeringsdatum ingevoerd, dan dient u zelf contact op te nemen met de begunstigde van de rekening om zo het bedrag terug te vorderen.

Hoe kan ik een doorlopende opdracht wijzigen of annuleren?

U kunt een doorlopende opdracht zo stopzetten en wijzigen:

Via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op 'Dagelijks Bankieren' en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Selecteer de betreffende doorlopende opdracht en klik onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Klik op 'Bevestigen'.

V​​​iFintro Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Kies de betreffende doorlopende opdracht en druk onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Druk op Bevestigen.

Wat is de BIC-code?

Een BIC-code (of SWIFT code) is een unieke code om wereldwijd banken of financiële instellingen te identificeren. De begunstigde van de overschrijving kan u die BIC bezorgen. De BIC-code van Fintro is bijvoorbeeld GEBABEBB .

Hoe lang duurt het voor het geld bij de begunstigde is?

Dit hangt af van de bank van de begunstigde.

Over het algemeen moet u rekening houden met volgende termijnen:

  • een overschrijving tussen eigen rekeningen bij Fintro: wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  • een overschrijving naar een andere rekening bij Fintro: het geld is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, binnen de SEPA zone: De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 3 bankwerkdagen ** in beslag.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, buiten de SEPA zone:
    De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 tot 6 bankwerkdagen in beslag.

*SEPA zone: SEPA staat voor 'Single Euro Payments Area' en verwijst naar meer dan 30 landen waarbinnen het betaalverkeer sneller verloopt. Komt voor 95% overeen met EU.

**bankwerkdag: maandag tot en met vrijdag. Let op, feestdagen en bankholidays zijn geen bankwerkdagen.

 

Wat is het maximumbedrag dat ik kan overschrijven via Fintro Easy Banking Web/App?

De maximumbedragen voor overschrijvingen verschillen naargelang van het type rekening:

  • voor jongerenrekeningen:  maximum 625 EUR per dag enmaximum 1.250 EUR per week
  • voor alle andere rekeningen:  maximum 300.000 EUR per dag
  • bijkomende beperking voor een internationale overschrijving: per overschrijving maximum 50.000 EUR of de tegenwaarde in een andere valuta.

Als u uitzonderlijk hogere bedragen wil overschrijven, dan kan dat niet in Fintro Easy Banking, wel in uw Fintro kantoor.

Let op:  Met Fintro Easy Banking App kunt u maximaal 25.000 euro per week overschrijven.

Kan ik mijn domiciliëringen online wijzigen?

U kunt uw domiciliëringen niet online wijzigen. Om een domiciliëring te wijzigen, moet u de maatschappij contacteren voor wie uw betaling bestemd is.

U kunt uw domiciliëringen wel beheren:

via Fintro Easy Banking Web

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op Dagelijks Bankieren en vervolgens op 'Mijn domiciliëringen'.
  • Dit schermt toont de laatste verrichtingen. Door op een transactie te klikken, kan u om een terugbetaling vragen.
  • Klik bovenaan op 'Lijst van mijn mandaten' om uw domiciliëringen te beheren.
  • Via de horizontale strepen rechts van de domiciliëring kan u ze beheren.

via Fintro Easy Banking App

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  • Kies 'Domiciliëringen'.

U krijgt een overzicht van de inkomende of geplande domiciliëringen net als de historiek van de domiciliëringen die reeds van uw rekening


-de betaling van een aangekondigde domiciliëring weigeren.

Hoe komt het dat ik geen enkel spoor terugvind van de internationale overschrijving die ik net uitvoerde?

Het kan tot twee bankwerkdagen duren voor internationale overschrijvingen in de historiek van uw verrichtingen verschijnen.

Hoe kan ik geweigerde betalingen (bij doorlopende opdrachten of domiciliëringen) opnieuw uitvoeren?

Als er onvoldoende saldo op de rekening staat op het moment dat een doorlopende opdracht of domiciliëring betaald moet worden, dan wordt die geweigerd. In Fintro Easy Banking Web staat de melding 'Geweigerde verrichting' in het rood.

De melding blijft drie weken raadpleegbaar op het overzicht van uw rekeningen en twee maanden in uw historiek van geweigerde transacties.

In de Fintro Easy Banking App blijft uw historiek van de geweigerde verrichtingen ook twee maanden zichtbaar.


Onvoldoende saldo bij een doorlopende opdracht:

Om de geweigerde verrichting toch te betalen, moet u de overschrijving zelf opnieuw inbrengen.

Onvoldoende saldo bij een domiciliëring:

Als een domiciliëring geweigerd is, dient u in eerste instantie na te gaan bij uw schuldeiser (vb. Telenet, Electrabel, …) of de domiciliëring automatisch opnieuw aangeboden wordt. Zo niet, dan zult u manueel het verschuldigde bedrag zelf moeten overschrijven.

Let op: zorg dat er voldoende saldo op uw rekening staat als de domiciliëring toch een tweede keer aangeboden wordt.

Hoe kan ik verrichtingen zoeken?

Via Fintro Easy Banking Web:

U hebt twee mogelijkheden om een verrichting terug te vinden:

Uw verrichtingen van de voorbije vier jaar doorzoeken: 

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op ‘Dagelijks bankieren’ en dan op ‘Verrichtingen zoeken’.
  • Klik op ‘een rekening selecteren’ en kies de rekening waarop u wilt zoeken. U kan meerdere rekeningen selecteren.
  • Voer uw zoekcriteria in. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag, een naam en datum of een rekeningnummer zijn. U kan meerdere criteria aan uw zoekopdracht toevoegen.
  • Druk tot slot op het vergrootglas om te zoeken.

Verrichtingen van de voorbije vijf jaar doorzoeken en exporteren naar CSV:

  • Meld aan via Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn archief.
  • Klik onderaan rechts op Nieuwe aanvraag.Kies de rekening waarvan u een archief wilt, druk op Volgende en bevestig nadien uw aanvraag.

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk op de gewenste rekening om de recente verrichtingen te zien.
  • Tik op op het vergrootglas: u kunt dan een zoekopdracht ingeven en filters aanpassen zodat u meer gericht kunt zoeken.
  • Druk naast het vergrootglas op het PDF-icoon om je zoekopdracht te printen, op te slaan of te mailen of druk eerst op een verrichting en dan op het nieuwe pdf-icoon om de gegevens van een transactie op te vragen.

Wat is de afsluitingsdatum van visa/mastercard en wanneer wordt de rekening gedebiteerd?

Voor Visa Classic zal de afsluiting altijd op de eerste dag van elke maand plaatsvinden.
Voor Mastercard Gold valt de afsluitingsdatum op de 4de van elke maand.

De debitering van de rekening gebeurt steeds 9 kalenderdagen later voor alle kaarttypes.

Het uitgegeven bedrag van de afgelopen maand zal automatisch van de zichtrekening gedebiteerd worden.

Bij de kredietopening Optiline hebt u de mogelijkheid om de uitgaven gespreid terug te betalen. Bij Optline valt de afsluititngsdatum op de 19de van elke maand (alle soorten kredietkaarten).

De uitgavenstaten voor alle kredietkaarten (ook met Optiline) ontvangt u maandelijks 7 dagen na de afsluitingsdatum via de post of elektronisch via Zoomit.

Hoe kan ik mijn kaart annuleren?

u kunt uw bankkaart/kredietkaart (Visa en Mastercard) annuleren:

  • door langs te komen in uw kantoor.

Mijn bankkaart is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Een blokkering van een kaart kan te wijten zijn aan verschillende factoren. Om te weten hoe we u verder kunnen helpen, kunt u het beste een medewerker van de bank contacteren.

Ga langs bij uw kantoor. Uw agent zal nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of u een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Als blijkt dat er alleen een aanpassing van de instellingen nodig is, kunt u zich al na enkele minuten opnieuw aanmelden. Als uw geheime code gedeblokkeerd moet worden, moet u uw bankkaart daarna eerst aan een bankautomaat gebruiken voordat u zich opnieuw in Fintro Easy Banking Web of Fintro Easy Banking App kunt aanmelden.

Let wel: als uw kaart vervangen moet worden, krijgt u misschien ook een ander kaartnummer. Dan moet u dat nieuwe nummer ook zeker in uw profiel van Fintro Easy Banking Web of Fintro Easy Banking App aanpassen.

Mijn bankkaart is ingeslikt door een bankautomaat. Wat moet ik doen?

Vraag aan de medewerkers van het kantoor of uw kaart gerecupereerd kan worden. Hebben zij geen toegang tot de automaten, of is het een automaat zonder kantoor, bel dan Card Stop op het nummer 070 344 344 om uw kaart te laten blokkeren.


Hebt u héél dringend een kaart nodig? Dan kunt u een tijdelijke kaart afhalen in uw kantoor.

Ik kan geen betalingen doen of geen geld afhalen met mijn bankkaart.

Bekijk eerst het volgende:

  • Hebt u de dagelijkse/wekelijkse limiet van uw bankkaart en/of uw beschikbaar saldo overschreden?
  • Hebt u onlangs een nieuwe bankkaart gekregen?
  • Is de vervaldatum van uw huidige bankkaart niet voorbij?
  • Is uw bankkaart beschadigd?

Ik kan geen betalingen meer uitvoeren of geen geld meer afhalen met mijn Visa/Mastercard

Bekijk eerst het volgende:

  • Is de maandelijkse bestedingslimiet van uw kredietkaart overschreden?·
  • Heb u onlangs reservaties (waarborg hotel, waarborg wagen, …) gemaakt?·
  • Is uw uitgavenstaat van de vorige maand reeds verrekend?
    Is dit niet het geval, dan zal uw volledige bestedingslimiet pas de dag na de facturatie beschikbaar zijn.
    Voor Visa is facturatie meestal op de 10de van de maand, voor Mastercard op de 13de. 

Welke kosten worden er aangerekend als ik mijn kredietkaart gebruik?

Visa/MasterCard

  • Voor geldafhalingen

- aan een bankautomaat binnen de eurozone: 6 EUR + 1% van het opgenomen bedrag

- aan een bankautomaat buiten de eurozone: 6 EUR 1,60% wisselmarge

  • Voor betalingen

- binnen de eurozone: dit is gratis

- buiten de eurozone: 1,60% wisselmarge

Mijn kredietkaart is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Een blokkering van een kaart kan te wijten zijn aan verschillende factoren. Om te weten hoe we u verder kunnen helpen, kunt u het beste een medewerker van de bank contacteren.

Bel ons of kom langs in het kantoor. Wij zullenl nakijken of u een nieuwe kaart nodig hebt of u een reset van uw instellingen of geheime code moet uitvoeren.

Mijn kredietkaart is ingeslikt in een bankautomaat. Wat moet ik doen?

Vraag aan de medewerkers van het kantoor of uw kaart gerecupereerd kan worden. Hebben zij geen toegang tot de automaten, of is het een automaat zonder kantoor, bel dan Card Stop op het nummer 070 344 344 om uw kaart te laten blokkeren.

Card Stop zal uw kaart automatisch vervangen en ze opsturen naar uw kantoor. De pin-code krijgt u thuis.

Wat zijn de limieten als ik geld afhaal met mijn bankkaart?

Standaardlimieten?

Zowel in België als in het buitenland kunt u tot 625 euro per dag en tot 1.250 euro per periode van 7 dagen afhalen.

Zelf deze limieten verhogen of verlagen?

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Wijzigen'.
  • Klik nu op Mijn limieten. 

Uw limieten bekijken? 

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Details'.
  • Klik nu op 'Diensten en limieten'.

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn bankkaart?

Standaardlimiet?

De standaardlimiet voor betalingen met uw kaart is 2.500 euro per week, op voorwaarde dat dit bedrag beschikbaar is op uw zichtrekening.

Zelf deze limieten verhogen of verlagen?
  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Wijzigen'.
  • Klik nu op 'Mijn limieten'. 

Uw limieten bekijken? 

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik rechts van uw debetkaart op de horizontale strepen en kies voor 'Details'.
  • Klik nu op 'Diensten en limieten'.

Op de pagina 'Online en mobiel' vindt u een overzicht van de limieten in Easy Banking Web en Easy Banking App. Zowel voor volwassenen als voor minderjarigen.

 

Wat zijn de limieten als ik betaal met mijn kredietkaart (Visa/Mastercard)?

U kunt uw Visa/Mastercard wereldwijd gebruiken. Het toestel van de handelaar aan wie u betaalt moet wel voorzien zijn van het logo van Visa/MasterCard.


Voor betalingen met kredietkaarten gelden volgende standaardlimieten:

  • Visa Classic: maximum 2.500 euro per maand
  • MasterCard Gold: maximum 5.000 euro per maand

Uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet bekijken? 

Via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op uw Visa of MasterCard.
  • Bij 'Overzicht' ziet u uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet.

 

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan op 'Kaarten'.
  • Druk op op uw Visa of MasterCard.
  • Bij 'Overzicht' ziet u uw uitgavenlimiet en het nog beschikbare krediet.

Mijn kaart werkt niet, wat moet ik nu doen?

Kredietkaart/ Bankkaart/Prepaidkaart

U kunt geen (online) betalingen uitvoeren of geld afhalen met uw kaart? Dit zijn de mogelijke oorzaken:

  • U hebt de dag- of weeklimiet (voor een bankkaart) of de maandlimiet (voor uw kredietkaart) bereikt? U kunt uw persoonlijke uitgavenlimieten nakijken via Fintro Easy Banking Web en Fintro Easy Banking App.
  • U hebt onlangs een nieuwe kaart gekregen? Activeer uw nieuwe kaart zo snel mogelijk. Ga langs in uw kantoor.
  • De vervaldatum van uw huidige kaart is verstreken? Normaal zou u uw nieuwe kaart thuis moeten ontvangen hebben. Ga langs in uw kantoor. Wij gaan na of uw contactgegevens nog correct zijn.
  • Uw kaart is beschadigd/defect? Ga langs in een kantoor en bestel een nieuwe kaart. U kunt, als u dit wenst, een tijdelijke vervangkaart krijgen in uw kantoor.
  • De uitgaven van uw kredietkaart van de vorige maand werden nog niet verrekend? Uw volledige bestedingslimiet zal pas de dag na de afrekening beschikbaar zijn. Voor Visa gebeurt de afrekening meestal op de 10de van de maand, voor MasterCard op de 13de.
  • Is uw probleem nog niet opgelost na bovenstaande controles? Ga langs in een kantoor.

Ik heb mijn nieuwe kaart ontvangen. Moet ik nog iets doen?

Bankkaart

U hebt uw nieuwe bankkaart ontvangen en…

  • u hebt zelf uw geheime code/pincode gekozen => uw kaart is al geactiveerd en u kunt ze meteen gebruiken.
  • u hebt uw geheime code nog niet gekozen => uw kaart is om veiligheidsredenen geblokkeerd. U moet uw kaart dus nog activeren.

Hoe? 

  • Als u beschikt over een geheime code Easy Banking Phone, bel ons op het nummer 02 762 60 00 (van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur).
  • U kunt ook langsgaan in uw kantoor.
  • Als uw kaart niet geactiveerd is binnen de 3 maanden, dan wordt deze automatisch geannuleerd.

Goed om te weten: alvorens uw nieuwe kaart online of in het buitenland te gebruiken, is het sterk aan te raden om deze voor de eerste keer in België te gebruiken in een winkel of in een bankautomaat.

Kredietkaart

  • Als u een kredietkaart ontvangt, is deze reeds geactiveerd.

Welke pincode?

  • Nieuwe kredietkaart: de pincode die u hebt ontvangen of gekozen op het moment van de aanvraag.
  • Vervangkaart: wegens verlies of diestal van uw kaart: de pincode die u hebt ontvangen of gekozen op het moment van de aanvraag
  • Hernieuwing: van een kredietkaart die op vervaldag kwam: u behoudt uw vroegere pincode

Goed om te weten:

Alvorens uw nieuwe kredietkaart online of in het buitenland te gebruiken, is het sterk aan te raden om deze voor de eerste keer in België te gebruiken in een winkel of in een bankautomaat.

Eenmaal u een eerste positieve poging ondernemen heeft (om te betalen of geld af te halen) met uw nieuwe kredietkaart , kunt u de oude kaart vernietigen of deze teruggeven aan een medewerker van uw kantoor.



Hoe kunt u uw Prepaidkaart activeren?

U kunt de nieuwe kaarten activeren door ze een eerste keer op te laden via de User Account of de Prepaid App.
Hoe maakt u een User Account aan in Easy Banking Web?
- Klik op 'Dagelijks bankieren' en kies 'Prepaid kaarten'(onder de titel 'Producten)'.
- Ga naar 'Beheer uw kaart'.
- Klik op 'Uw User Account' aanmaken.

Als uw kaart vernieuwd of vervangen werd, kunt u deze activeren via een “Unique Activation Code” (UAC) door aan te loggen in uw User Account. U moet uw kaart activeren op de pagina Mijn kaart activeren door deze UAC-code en de geldigheidsdatum van de kaart in te voeren.

U kunt uw kaart onmiddellijk gebruiken als u ze geactiveerd hebt.

Als u uw kaart niet gebruikt binnen 90 dagen na activatie, wordt ze geblokkeerd.

Waar kan ik het overzicht van de verrichtingen met mijn kredietkaart terugvinden?

U kunt de verrichtingen uitgevoerd via de kredietkaart online consulteren, maar enkel voor de lopende periode en de vorige periode:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op 'Dagelijks bankieren' en dan op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op uw kredietkaartnummer.

U kunt de verrichtingen die u gedurende vorige periodes uitgevoerd hebt, terugvinden via uw uitgavenstaat. Als u deze niet meer ter beschikking hebt, kunt u ook steeds een duplicaat van uw uitgavenstaat aanvragen via de website www.mijnkaart.be.

Tip: U kunt er ook voor kiezen om uw uitgavenstaat via Zoomit te ontvangen. U kunt Zoomit raadplegen via Fintro Easy banking web en de Fintro Easy Banking App. Het voordeel hiervan is dat u de historiek van uitgavenstaten altijd kunt terugvinden met alle details van uw verrichtingen. Bovendien worden ze ook digitaal bewaard.

Ik ben de pincode van mijn bankkaart vergeten. Wat moet ik doen?

Ga naar uw Fintro-kantoor . Uw kantoor bestelt dan een nieuwe pincode. U ontvangt die dan enkele dagen later bij u thuis.

Ga naar uw Fintro-kantoor . Uw kantoor bestelt dan een nieuwe pincode. U ontvangt die dan enkele dagen later bij u thuis.

Er staat een positief bedrag op mijn kredietkaart. Hoe gebeurt de verrekening?

Het positieve bedrag op uw kredietkaart wordt niet rechtstreeks terugbetaald op uw bankrekening. Het zal afgetrokken worden van uw volgende factuur.

Als u niet van plan bent om uw kaart te gebruiken in de nabije toekomst, kunt u ons contacteren om een terugbetaling te vragen van dit positieve saldo.
In dit geval zal het positieve saldo binnen de 10 dagen op uw zichtrekening gestort worden.

Hoe kan ik mijn VISA uittreksels terug via de post krijgen i.p.v. via ZOOMIT?

U kunt de verzendingswijze van uw uitgavenstaat aanpassen via Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op 'Mijn kaarten'.
  • Klik op de horizontale strepen naast uw kredietkaartnummer en selecteer 'Wijzingen'.
  • Klik vervolgens op 'Mijn adressen'.
  • Kies de gewenste verzendingswijze van uitgavenstaat, druk op 'Volgende' en bevestig met uw kaartlezer.

Welke informatie lees ik in de aflossingstabel van mijn krediet?

Dankzij de aflossingstabel kunt u het verloop van uw krediet gemakkelijk volgen. In de aflossingstabel leest u:

  • het saldo na vervaldag, het gaat om het bedrag aan kapitaal dat na de vervaldag nog verschuldigd blijft. Opgelet: dit bedrag houdt geen rekening met eventuele onbetaald gebleven vervaldagen, het kan dus verschillen met het verschuldigd kapitaal zoals aangegeven in het detailscherm van het krediet;
  • het gedeelte 'kapitaal' in de mensualiteit;
  • het gedeelte 'interest' in de mensualiteit;
  • het ‘totaal te betalen’, het bedrag dat op een specifieke vervaldag verschuldigd is. In de praktijk is het de optelsom van de bedragen vermeld in de kolommen 'Te betalen kapitaal' en 'Te betalen interest'.

Wat is een Krediet op afbetaling?

Het Krediet op afbetaling is een krediet voor bepaalde duur. U krijgt het in de vorm van één enkel voorschot dat niet hernieuwbaar is.

De interest is vast voor de gehele looptijd.

De kredietnemer moet het krediet aflossen binnen de afgesproken termijn en volgens het afgesproken aflossingsplan. De terugbetalingen kunnen met:

  • constante periodiciteiten (vast totaalbedrag per maand: interesten plus kapitaaldelgingen);
  • constante kapitaaldelgingen (vaste kapitaalsaflossing per maand).

Wat is het Kaskrediet?

Het gaat om een krediet voor beroepsdoeleinden. De bank stelt een kredietlijn ter beschikking van de kredietnemer waaruit die kan putten naargelang de behoeften van zijn bedrijf of zaak.

Het Kaskrediet kan een einddatum hebben, maar kan zonder specifieke einddatum ook onbepaald doorlopen.

Van zijn kant moet de kredietnemer:

  • tijdens de duur van het krediet vergoedingen betalen. Deze bestaan uit de verworven interesten en provisies (vergoeding voor het ter beschikking stellen van het kapitaal);;
  • terugbetalen wat nog open staat bij het einde van het krediet.

Wat is een Investeringskrediet?

Een Investeringskrediet is een krediet voor professioneel gebruik. Het heeft een bepaalde duur en wordt afgelost volgens een afgesproken aflossingsplan.

De interesten:

  • zijn vast;
  • kunnen periodiek herzien worden na afloop van een door de kredietnemer afgesproken periode.

De kredietnemer moet zijn krediet aflossen binnen de afgesproken termijn en volgens het overeengekomen aflossingsplan.

Wat moet ik verstaan onder een krediet met variabele rentevoet en vaste mensualiteit?

Bij een krediet met variabele rentevoet en vaste maandelijkse aflossing blijft de rentevoet telkens gedurende een afgesproken periode (bijvoorbeeld 1 jaar) van kracht. Daarna berekent de bank de rentevoet opnieuw op basis van de rentevoet die op dat moment van kracht is en die wordt gedicteerd door de referentie-index. De nieuwe rente ligt hoger? Dan blijft het maandelijks bedrag (mensualiteit) onveranderd maar de duur van het krediet wordt evenredig verlengd. Voor leningen met een looptijd van 15 jaar kan er maximaal 3 jaar bijkomen. Voor leningen met een looptijd van 20 of 25 jaar kan er maximaal 5 jaar bijkomen. De nieuwe rente ligt lager? Dan blijft het maandelijks bedrag (mensualiteit) onveranderd maar de looptijd wordt evenredig ingekort.

Wat is het verschil tussen Woonkrediet met vaste rentevoet en Woonkrediet met variabele rentevoet?

Bij een krediet met vaste rentevoet liggen de basisrentevoet en de looptijd vast. Vanaf de start van het krediet weet u dus exact hoeveel u betaalt en gedurende welke periode. Bij een krediet met variabele rentevoet blijft de rentevoet vast gedurende 1, 5 of 10 jaar. Na afloop van die periode past de bank de rentevoet aan volgens de referentie-index van dat moment. Die eventueel aangepaste rentevoet blijft dan opnieuw van kracht voor een nieuwe periode van 1, 5 of 10 jaar. De stijgingen zijn beperkt: zij kunnen niet hoger gaan dan een bepaald percentage boven de oorspronkelijke rentevoet. Eventuele dalingen zijn ook beperkt: zij kunnen niet lager gaan dan een bepaald percentage onder de oorspronkelijke rentevoet.

Kan ik een spaarrekening kiezen als nieuwe rekening voor de aflossingen van mijn lening?

Neen. Het is niet mogelijk om de aflossingen van een lening via een spaarrekening te doen. De wetgeving ter zake vereist dat u steeds een zichtrekening aanduidt als nieuwe rekening.

Kan ik voor de aflossingen van mijn lening een zichtrekening kiezen die alleen op mijn naam staat?

Dat kan slechts als u het krediet alleen bent aangegaan, zonder mede-ontleners of andere mensen die zich borg stelden.

Kan ik voor de aflossingen van mijn lening een zichtrekening kiezen waarvan alleen ik gevolmachtigde ben?

Neen. U kunt immers op elk moment van uw volmacht ontheven worden. In dit geval zou het krediet niet meer terugbetaald worden en dat zou leiden tot niet wenselijke verwijlinteresten en andere kosten.

Kan ik voor de aflossingen van mijn lening ook een zichtrekening op twee namen aanduiden, die voordien een zichtrekening alleen op mijn naam was?

U kunt ook een zichtrekening op twee namen aanduiden voor de betalingen. Het beste neemt u de zichtrekening waarop u uw inkomsten laat storten. Zo voorkomt u laattijdige betalingen die tot verwijlinteresten zouden kunnen leiden. Meer zelfs: als loondomiciliëring bij Fintro de voorwaarde was voor een goedkopere rentevoet voor uw lening, dan moét u contractueel een zichtrekening nemen bij Fintro waarop u uw inkomsten laat storten.

Kan ik een rekening bij een andere bank invoeren als nieuwe rekening voor de aflossingen van mijn lening?

Neen. De enige mogelijkheid is een zichtrekening bij BNP Paribas Fortis of bij Fintro. Het moet dus wel degelijk gaan om een zichtrekening. Bij voorkeur neemt u de zichtrekening waarop u uw inkomsten laat storten. Zo vermijdt u laattijdige betalingen, verwijlinteresten en andere kosten. In sommige gevallen is een zichtrekening met loondomiciliëring zelfs contractueel verplicht.

Wat moet ik doen als ik mij vergist heb in de rekening waarmee ik de aflossingen van mijn krediet wilde regelen?

U herhaalt de procedure 'Wijzigen zichtrekening' en u kiest de juiste rekening voor de betaling van de aflossingen.

Moet ik voor de aflossing van al mijn kredieten dezelfde zichtrekening kiezen?

Theoretisch kunt u voor elk krediet een andere zichtrekening kiezen, dat is echter niet praktisch. De meeste kredietnemers kiezen ervoor de aflossingen van hun leningen van dezelfde rekening te laten afnemen. In dit opzicht gaat de absolute voorkeur uit naar de zichtrekening waarop u uw inkomsten laat storten.

Ik wijzigde mijn zichtrekening waarop de aflossingen van mijn krediet gebeurden. Wanneer wordt die wijziging van kracht?

De wijziging gaat onmiddellijk in. Al de dag na de wijziging van deze rekening kan de eerstvolgende aflossing van de lening van deze rekening af gaan.

Mag ik de rekening wijzigen waarop de aflossingen van mijn leningen gebeuren?

Dat mag op elk moment. U volgt gewoon de procedure 'Wijzigen zichtrekening'.

Als ik de rekening wijzig waarop de aflossingen van mijn krediet gebeuren, wijzigen dan ook de kenmerken van het krediet?

Neen. U wijzigt enkel de zichtrekening waarop de aflossingen gebeuren. De andere kenmerken van de lening zoals bijvoorbeeld de periodiciteit van de betalingen, het bedrag van de aflossing of de volgende vervaldag blijven onveranderd.

Als ik de rekening wijzig waarop de aflossingen van mijn krediet gebeuren, verandert dan ook de betaaldatum van de aflossingen?

Neen. De kenmerken van de lening zoals bijvoorbeeld de betaaldatum, de periodiciteit van de betalingen of het bedrag van de aflossing blijven onveranderd.

Kan ik de betaaldatum van mijn aflossingen wijzigen?

Neen. U kunt enkel de zichtrekening wijzigen waarop de aflossingen worden ingehouden. De andere kenmerken van een krediet zoals bijvoorbeeld de betaaldatum, de periodiciteit van de betalingen of het bedrag van de aflossing kunnen alleen door uw kantoor gewijzigd worden.

Kan een wijziging van de zichtrekening, waarop de aflossingen van mijn krediet ingehouden worden, gevolgen hebben voor mijn rentevoet?

Dat kan. Indien loondomiciliëring op een zichtrekening bij Fintro de voorwaarde was voor een korting op de rentevoet van uw lening, dan bent u contractueel verplicht een zichtrekening te hebben bij Fintro waarop uw inkomsten gestort worden. Bovendien kan de korting ook gebonden zijn aan bijkomende voorwaarden voor de zichtrekening: een bepaald omloopvolume op uw rekening, een specifieke klantenrelatie, enz. Het is dus belangrijk dat ook de nieuwe zichtrekening blijft beantwoorden aan de contractuele voorwaarden. Anders bestaat het gevaar dat u de voordelige voorwaarden voor de lening, zoals bijvoorbeeld de korting op de rentevoet, verliest.

Wat wordt bedoeld met 'Huidige rentevoet'?

Deze uitdrukking duidt de rentevoet aan die momenteel van toepassing is. Die kan gelijk zijn aan de oorspronkelijke rentevoet in uw contract of verschillend, bijvoorbeeld na een herziening van de rentevoet.

Wat is het Jaarlijks Kostenpercentage?

Het JKP drukt de totale kosten uit die aan uw lening verbonden zijn. Het wordt uitgedrukt in een percentage en is te vergelijken met een interest op jaarbasis. Uiteraard houdt het JKP rekening met de interesten, maar ook met alle andere kosten, zoals dossierkosten. Naast het JKP mag een krediet geen extra kosten meer aanrekenen.

Wat wordt bedoeld met de totale kosten van een kredietovereenkomst?

Dit is het verschil tussen het geleende bedrag en alles wat u aan het einde van de rit terugbetaald zult hebben.

Wat wordt bedoeld met een kredietlijn?

Een kredietlijn is het toegestane debetbedrag op uw rekening. Het wordt onder andere gebruikt in Kaskrediet.

Wat wordt bedoeld met de 'Periodiciteit van de herzieningen'?

De periodiciteit duidt aan hoe vaak de interestvoet zal worden herzien na de eerste herziening. Deze frequentie kan variabel zijn. U kunt dan na de allereerste herziening bepalen volgens welke frequentie er voortaan zal herzien worden.

Wat wordt bedoeld met 'de vermoedelijke einddatum'?

Dat is de datum waarop het krediet naar alle waarschijnlijkheid afloopt. Elke herziening van de rentevoet kan resulteren in een langere of kortere looptijd van het krediet. Die einddatum berekenen we dus opnieuw bij elke herziening van de rentevoet.

Wat wordt bedoeld met 'Verschuldigd kapitaal'?

Dat is het bedrag aan kapitaalsaflossingen dat op dit ogenblik in de lening nog verschuldigd is. Dit bedrag houdt rekening met eventuele onbetaald gebleven vervaldagen.

Wat wordt bedoeld met 'Volgende herziening'?

Volgende herziening geeft u de datum van de eerstvolgende herziening van de rentevoet van uw krediet.

Onder welke voorwaarden kan ik een Optiline-geldreserve krijgen ?

Vooraleer wij een Optiline-geldreserve toestaan

  • gaan we na of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • gaan we na of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een Optiline-geldreserve zijn:
    -het doel waarvoor u dit krediet wenst (misschien zijn andere kredietvormen meer geschikt?);
    -uw maandelijkse inkomsten;
    -uw huidige schuldenlast;…

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een Rondo kredietopening krijgen?

Vooraleer wij een Rondo-kredietopening toestaan, gaan we na:

  • of dit type krediet het best past bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een Rondo-kredietopening zijn:
    -het doel waarvoor u dit krediet wenst (misschien zijn andere kredietvormen meer geschikt?);
    -uw maandelijkse inkomsten;
    -uw huidige schuldenlast;…

Let op, geld lenen kost ook geld.

Onder welke voorwaarden kan ik een lening op afbetaling krijgen ?

Vooraleer wij een lening toestaan, gaan we na:

  • welk type krediet, welk bedrag en welke looptijd best passen bij uw kredietbehoefte, uw doelstellingen en uw financiële situatie;
  • of u het krediet zult kunnen terugbetalen (we controleren uw kredietwaardigheid). Door deze controle, die overigens wordt opgelegd door de wet, willen we vermijden dat kredietnemers een te hoge schuldenlast dragen.
    Belangrijke elementen voor het al dan niet toestaan van een lening zijn:
    -het doel waarvoor u wilt lenen, uw project dus
    - uw maandelijkse inkomsten en lasten;
    -andere, nog lopende leningen;
    -andere projecten die u op relatief korte termijn nog wilt realiseren;
    -mogelijke waarborgen (zoals loondomiciliëring, een onderpand of een borgstelling).…
    ...

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe kan ik een lening op afbetaling vragen?

Via Fintro Easy Banking Web

  • Houd uw zichtrekeningnummer, uw identiteitskaart en uw loonfiche bij de hand.
  • Ga naar Lenen en kies in de rubriek Producten voor 'Persoonlijke lening' of 'Voertuigfinanciering'.
  • Klik op 'Online aanvragen'.
  • Nadat u zich hebt aangemeld, doorloopt u de simulatie.
  • Indien u akkoord gaat met de simulatie, klikt u op 'Vraag uw lening aan'.
  • Vul de gevraagde gegevens in en bevestig uw aanvraag.

Via uw kantoor

  • Maak een afspraakin met uw kantoor. Uw Fintro-agent bespreekt samen met u uw kredietaanvraag en voert uw aanvraag in.

En daarna?

  • Onze kredietpartner Alpha Credit bekijkt en evalueert uw aanvraag.
  • Indien Alpha Credit uw aanvraag aanvaardt, ontvangt u het contract. Wij laten u ook weten welke documenten u nog moet bezorgen om het dossier op te starten (loonfiches, facturen, …).
  • U ondertekent het contract en bezorgt de gevraagde documenten.

Zodra wij het ondertekende contract en de gevraagde documenten hebben ontvangen, geven wij het geld vrij.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Kan ik een lening op afbetaling vervroegd terugbetalen?

Ja, dit is mogelijk.

Let op, geld lenen kost ook geld.

Hoe koop ik effecten via Fintro Easy Banking Web ?

U kunt een order doorgeven op de volgende manier:

  • Meld u aan.
  • Ga naar Sparen en beleggen.
  • Klik in de rubriek Informatie op Beleggingen zoeken.
  • Zoek via de zoekmotor de belegging op die u wilt kopen. U kunt bijvoorbeeld zoeken op de ISIN-code (= de unieke code van een effect) of op de naam van het effect.
  • Klik op de naam van de belegging.
  • U ziet nu alle detailinfo over het gekozen effect. Klik onderaan op Kopen (aandelen, obligaties op secundaire markt) of intekenen (fondsen of nieuwe uitgiftes van obligaties ).
  • Vul de gegevens van het order in.
  • Klik op Nu versturen en bevestig de transactie.

Belangrijk: via Fintro Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u uw Fintro-agent contacteren.

Waar vind ik het fiscaal attest van mijn pensioensparen?

U vindt het fiscaal attest in Fintro Easy Banking Web.

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Ga naar Dagelijks bankieren.
  • Klik in de rubriek Beheren op Mijn uittreksels.
  • Klik op het nummer van de betreffende pensioenspaarrekening.
  • U vindt uw attest in de kolom Fiscale berichten.

Waarom moet ik de vragenlijst ‘kennis en ervaring’ invullen?

Wanneer we beleggingsadvies geven, houden wij rekening met uw financiële situatie en uw beleggingsdoelstellingen, maar ook met uw kennis en ervaring als belegger. Zo willen we er zeker van zijn dat u enkel koopt wat u ként.

Om deze kennis en ervaring in kaart te brengen, vragen wij u om een vragenlijst met meerkeuzevragen in te vullen.

U kunt deze vragenlijst ook online invullen via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Ga naar Sparen en beleggen.
  • Klik in de kolom Mijn beleggingen op Kennis en ervaring.

Wij engageren ons er toe om u enkel beleggingen te adviseren uit categorieën waarmee u voldoende vertrouwd bent.

Vanaf welke leeftijd kan ik aan pensioensparen doen?

Om aan pensioensparen te doen, moet u minstens 18 jaar oud zijn.

Daarnaast moet u nog aan volgende voorwaarden voldoen:

  • U moet de Belgische nationaliteit bezitten of inwoner zijn van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte (EER).
  • U moet onderworpen zijn aan de Belgische personenbelasting. Indien u onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting als niet-rijksinwoner, kan u slechts van de belastingvermindering genieten indien uw beroepsinkomsten voor minstens 75% in België belastbaar zijn.

Hoe verkoop ik effecten via Fintro Easy Banking Web?

U kunt een order doorgeven op de volgende manier:

  • Meld u aan.
  • Ga naar Sparen en beleggen.
  • Klik op Mijn beleggingen.
  • In het menu selecteert u de Effectenrekening, waarop het effect staat.
  • Klik in het menu naast het effect dat u wilt verkopen op Terugbetalen (fondsen) of verkopen (aandelen, obligaties).

Belangrijk: via Fintro Easy Banking Web geven wij geen advies. Indien u advies wenst, kunt u uw Fintro-agent contacteren;

Hoeveel is mijn pensioenspaarcontract vandaag al waard?

U vindt deze info op Fintro Easy Banking Web.

  • Meld u aan en ga naar Sparen en beleggen.
  • Klik in de rubriek Beleggingen op Mijn beleggingen.
  • In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde. 

Ook op Fintro Easy Banking App is deze info beschikbaar. 

  • Meld u aan.
  • Klik onderaan rechts op de drie strepen en kies voor Beleggingen.
  • In het overzicht van al uw beleggingen vindt u ook uw pensioensparen terug. Naast uw contract leest u de huidige waarde. 

Let wel: deze waarde houdt geen rekening met de eindbelasting die u nog moet betalen.

Waar in Easy Banking Web vind ik de waarde van de effecten op mijn effectenrekening?

  • Meld u aan.
  • Klik op Sparen en beleggen.
  • Klik in de rubriek Beleggingen op Mijn beleggingen.
  • U krijgt dan een overzicht van uw beleggingen. Klik op het nummer van uw Effectenrekening. Indien uw Effectenrekening deel uitmaakt van een contract, klikt u eerst op het pijltje voor het nummer van uw contract.
  • U krijgt dan een lijst van alle effecten op de Effectenrekening. U vindt hier de huidige waarde van de effecten.
  • Wenst u meer info? Klik dan op de naam van het effect waarover u meer info wenst. U vindt onder meer de datum waarop u het effect hebt gekocht, de aankoopprijs en het rendement dat u al hebt behaald.

Hoe kan ik een domiciliëring annuleren?

Er is een duidelijk verschil tussen een domiciliëring weigeren en een domiciliëring definitief stopzetten.

U wilt een geplande domiciliëring weigeren?

Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.

Ga naar 'Dagelijks bankieren' en kies voor 'Mijn domiciliëringen'.

Klik op de domiciliëring die u wilt weigeren.

Kies voor 'Weigeren'.

Of

Meld u aan in Fintro Easy Banking App.

Klik onderaan rechts op de horizontale strepen en kies voor 'Domiciliëringen'.

Tik op de domiciliëring die u wilt weigeren.

Kies voor 'Weigeren'.

De verrichting krijgt nu een oranje (!) icoontje. De betaling wordt niet uitgevoerd op de gevraagde datum. Opgepast: uw schuld bij de schuldeiser blijft openstaan.

U wilt een domiciliëring definitief stopzetten? 

Contacteer de betrokken schuldeiser. Deze zal de domiciliëring stopzetten, zodat geen facturen meer worden aangeboden.

  • een domiciliëring definitief stopzetten.

Hoe kan ik een overschrijving annuleren?

Controleer eerst in uw historiek in Fintro Easy Banking Web of App of de transactie al werd uitgevoerd.

Werd deze overschrijving ingegeven met een uitvoeringsdatum in de toekomst, dan kunt u deze wijzigen door de volgende stappen te doorlopen:

Via Fintro Easy Banking Web:

Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.

Ga naar 'Rekeningen'.

Kies de zichtrekening waarmee de overschrijving wordt uitgevoerd en selecteer 'Geplande verrichtingen'.

Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.

Klik op de actie die u wilt uitvoeren.

Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Via Fintro Easy Banking App:

Log in op Fintro Easy Banking App.

Ga naar de gewenste rekening en selecteer 'Gepland'.

Selecteer de overschrijving die u wilt wijzigen/verwijderen.

Klik op de actie die u wilt uitvoeren.

Bevestig de verrichting met uw kaartlezer.

Werd deze overschrijving zonder uitvoeringsdatum ingevoerd, dan dient u zelf contact op te nemen met de begunstigde van de rekening om zo het bedrag terug te vorderen.

Hoe kan ik een doorlopende opdracht wijzigen of annuleren?

U kunt een doorlopende opdracht zo stopzetten en wijzigen:

Via Fintro Easy Banking Web:

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op 'Dagelijks Bankieren' en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Selecteer de betreffende doorlopende opdracht en klik onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Klik op 'Bevestigen'.

V​​​iFintro Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen en kies 'Doorlopende opdrachten'.
  • Kies de betreffende doorlopende opdracht en druk onderaan op 'Verwijderen' of op 'Wijzigen'.
  • Druk op Bevestigen.

Wat is de BIC-code?

Een BIC-code (of SWIFT code) is een unieke code om wereldwijd banken of financiële instellingen te identificeren. De begunstigde van de overschrijving kan u die BIC bezorgen. De BIC-code van Fintro is bijvoorbeeld GEBABEBB .

Hoe lang duurt het voor het geld bij de begunstigde is?

Dit hangt af van de bank van de begunstigde.

Over het algemeen moet u rekening houden met volgende termijnen:

  • een overschrijving tussen eigen rekeningen bij Fintro: wordt onmiddellijk uitgevoerd.
  • een overschrijving naar een andere rekening bij Fintro: het geld is ten laatste de volgende bankwerkdag bij de begunstigde.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, binnen de SEPA zone: De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 3 bankwerkdagen ** in beslag.
  • een overschrijving naar een rekening bij een andere bank, buiten de SEPA zone:
    De exacte duur hangt af van de bank van de begunstigde. Meestal neemt dit 5 tot 6 bankwerkdagen in beslag.

*SEPA zone: SEPA staat voor 'Single Euro Payments Area' en verwijst naar meer dan 30 landen waarbinnen het betaalverkeer sneller verloopt. Komt voor 95% overeen met EU.

**bankwerkdag: maandag tot en met vrijdag. Let op, feestdagen en bankholidays zijn geen bankwerkdagen.

 

Wat is het maximumbedrag dat ik kan overschrijven via Fintro Easy Banking Web/App?

De maximumbedragen voor overschrijvingen verschillen naargelang van het type rekening:

  • voor jongerenrekeningen:  maximum 625 EUR per dag enmaximum 1.250 EUR per week
  • voor alle andere rekeningen:  maximum 300.000 EUR per dag
  • bijkomende beperking voor een internationale overschrijving: per overschrijving maximum 50.000 EUR of de tegenwaarde in een andere valuta.

Als u uitzonderlijk hogere bedragen wil overschrijven, dan kan dat niet in Fintro Easy Banking, wel in uw Fintro kantoor.

Let op:  Met Fintro Easy Banking App kunt u maximaal 25.000 euro per week overschrijven.

Kan ik mijn domiciliëringen online wijzigen?

U kunt uw domiciliëringen niet online wijzigen. Om een domiciliëring te wijzigen, moet u de maatschappij contacteren voor wie uw betaling bestemd is.

U kunt uw domiciliëringen wel beheren:

via Fintro Easy Banking Web

  • Meld u aan in Fintro Easy Banking Web.
  • Klik op Dagelijks Bankieren en vervolgens op 'Mijn domiciliëringen'.
  • Dit schermt toont de laatste verrichtingen. Door op een transactie te klikken, kan u om een terugbetaling vragen.
  • Klik bovenaan op 'Lijst van mijn mandaten' om uw domiciliëringen te beheren.
  • Via de horizontale strepen rechts van de domiciliëring kan u ze beheren.

via Fintro Easy Banking App

  • Meld u aan.
  • Druk onderaan rechts op de horizontale strepen.
  • Kies 'Domiciliëringen'.

U krijgt een overzicht van de inkomende of geplande domiciliëringen net als de historiek van de domiciliëringen die reeds van uw rekening


-de betaling van een aangekondigde domiciliëring weigeren.

Hoe komt het dat ik geen enkel spoor terugvind van de internationale overschrijving die ik net uitvoerde?

Het kan tot twee bankwerkdagen duren voor internationale overschrijvingen in de historiek van uw verrichtingen verschijnen.

Hoe kan ik geweigerde betalingen (bij doorlopende opdrachten of domiciliëringen) opnieuw uitvoeren?

Als er onvoldoende saldo op de rekening staat op het moment dat een doorlopende opdracht of domiciliëring betaald moet worden, dan wordt die geweigerd. In Fintro Easy Banking Web staat de melding 'Geweigerde verrichting' in het rood.

De melding blijft drie weken raadpleegbaar op het overzicht van uw rekeningen en twee maanden in uw historiek van geweigerde transacties.

In de Fintro Easy Banking App blijft uw historiek van de geweigerde verrichtingen ook twee maanden zichtbaar.


Onvoldoende saldo bij een doorlopende opdracht:

Om de geweigerde verrichting toch te betalen, moet u de overschrijving zelf opnieuw inbrengen.

Onvoldoende saldo bij een domiciliëring:

Als een domiciliëring geweigerd is, dient u in eerste instantie na te gaan bij uw schuldeiser (vb. Telenet, Electrabel, …) of de domiciliëring automatisch opnieuw aangeboden wordt. Zo niet, dan zult u manueel het verschuldigde bedrag zelf moeten overschrijven.

Let op: zorg dat er voldoende saldo op uw rekening staat als de domiciliëring toch een tweede keer aangeboden wordt.

Hoe kan ik verrichtingen zoeken?

Via Fintro Easy Banking Web:

U hebt twee mogelijkheden om een verrichting terug te vinden:

Uw verrichtingen van de voorbije vier jaar doorzoeken: 

  • Meld u aan op Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op ‘Dagelijks bankieren’ en dan op ‘Verrichtingen zoeken’.
  • Klik op ‘een rekening selecteren’ en kies de rekening waarop u wilt zoeken. U kan meerdere rekeningen selecteren.
  • Voer uw zoekcriteria in. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag, een naam en datum of een rekeningnummer zijn. U kan meerdere criteria aan uw zoekopdracht toevoegen.
  • Druk tot slot op het vergrootglas om te zoeken.

Verrichtingen van de voorbije vijf jaar doorzoeken en exporteren naar CSV:

  • Meld aan via Fintro Easy Banking Web.
  • Klik bovenaan op Dagelijks bankieren en dan op Mijn archief.
  • Klik onderaan rechts op Nieuwe aanvraag.Kies de rekening waarvan u een archief wilt, druk op Volgende en bevestig nadien uw aanvraag.

Via Fintro Easy Banking App:

  • Meld u aan.
  • Druk op de gewenste rekening om de recente verrichtingen te zien.
  • Tik op op het vergrootglas: u kunt dan een zoekopdracht ingeven en filters aanpassen zodat u meer gericht kunt zoeken.
  • Druk naast het vergrootglas op het PDF-icoon om je zoekopdracht te printen, op te slaan of te mailen of druk eerst op een verrichting en dan op het nieuwe pdf-icoon om de gegevens van een transactie op te vragen.