Businessplan en financieel plan

 

 


Een zaak runnen alleen op buikgevoel is onmogelijk. Om echt te groeien en stappen vooruit te zetten, moet u een sterk ondernemingsplan of businessplan hebben, en een onwrikbaar financieel plan opstellen. Zodat u op elk ogenblik weet hoe uw bedrijf ervoor staat en wat de volgende stap in uw groei is.

 

Uw businessplan bevat de beschrijving van uw project:

  • waaruit bestaan uw producten en diensten precies;
  • hoe zit de markt in elkaar;
  • wat is de dagelijkse taakverdeling tussen uzelf en uw medewerkers.

 

In uw financieel plan zet u de cijfers op een rij:

  • uw resultatenrekening en balans geven een realistisch inzicht in de economische haalbaarheid van uw project;
  • het is wettelijk verplicht als u een vennootschap opricht;
  • de haalbaarheid bepaalt of u als oprichter aansprakelijk bent bij een eventueel faillissement binnen de eerste drie jaren.

 

Hoe ziet een businessplan eruit?

Uw ondernemingsplan heeft een duidelijk doel: inzicht verwerven in de praktische en financiële haalbaarheid van uw plan. Daarvoor moet u dus informatie over uw bedrijf en over de markt bij elkaar brengen.

 

Maak een SWOT-analyse:

  • Strengths: alle positieve punten van uw product of dienst, uw medewerkers en uw organisatie;
  • Weaknesses: alle negatieve punten, wees eerlijk;
  • Opportunities en Threats. Daar horen de kansen en gevaren thuis. Dat zijn trends en marktevoluties die uw bedrijf vooruit kunnen stuwen of kunnen wegdrukken.

 

De inhoud van deze bladzijden heeft een uitsluitend informatief doel. Zij geldt in geen enkel opzicht als advies. Fintro is niet verantwoordelijk voor de inhoud, zelfs niet in het geval van fouten, incorrecte gegevens of onvolledige informatie.