Hoe wapent u zich tegen betalingsfraude?

 

Steeds meer Belgische bedrijven worden geconfronteerd met diverse vormen van betalingsfraude. Een ervan is de factuurfraude. Slachtoffers zijn de particulieren die nietsvermoedend de factuur betalen op een fout rekeningnummer.

 

Hoe werkt factuurfraude?

 

In de praktijk gaat men als volgt te werk:

 

1. De oplichter steelt de uitgaande facturen van bedrijven uit de postbussen die vaak op industrieterreinen gevestigd zijn.

 

2. Hij wijzigt het rekeningnummer van de begunstigde door datgene van een handlanger en doet de facturen opnieuw op de post.

 

3. De onwetende klant betaalt op de rekening van de handlanger. Wanneer de fraude ontdekt wordt, is de oplichter er al lang met het geld vandoor.

 

Hoe kun je de juistheid van een rekeningnummer controleren?

 

  • Check of de factuur een eerder gebruikt rekeningnummer van de leverancier vermeldt. Als gebruiker van PC banking kunt u gemakkelijk nagaan of het nummer overeenkomt met datgene in de lijst van uw bewaarde begunstigden.
  • Is dat niet het geval, of voert u voor de eerste keer een betaling uit naar de leverancier? Kijk dan of het rekeningnummer op de factuur overeenkomt met datgene dat vermeld staat op bijvoorbeeld een eerder ontvangen offerte, het briefpapier of de website van die leverancier.
  • Geeft dat geen uitsluitsel, telefoneer dan naar een vast en reeds gekend telefoonnummer van het bedrijf om te checken of het rekeningnummer wel klopt. Bel niet naar het telefoonnummer dat op de factuur zelf staat, want fraudeurs kunnen ook dat nummer vervalsen.
  • Overweeg om uw facturen via Zoomit te ontvangen, dan bent u immers zeker dat u op het juiste rekeningnummer betaalt. Via die functie in PC banking kunt u ze met een eenvoudige druk op de knop betalen in een beveiligde omgeving. Dat kan intussen al voor facturen van verschillende nutsbedrijven, telecomproviders, verzekeraars, leasingbedrijven, enzovoort.

 

Toch in de val gelopen?

Bent u toch het slachtoffer geworden van factuurfraude, breng dan uw bank zo snel mogelijk op de hoogte. Dat kan via het nummer 02/762.60.00. De bank zal dan trachten om het gestorte geld te recupereren. Leg ook klacht neer bij de politie.

 

Vergeet niet om u eveneens te wapenen tegen oplichting door phishing en hacking. Concrete informatie en tips vindt u op onze pagina's over veilig internetbankieren.