Online bankieren

#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest

Online bankieren

  • Vraag het aan Fintro
#
Wist u dat…
  • u met Fintro Easy Banking App uw bank altijd bij de hand heeft?
Download Fintro Easy Banking App

Aan uw zijde

#
Wist u dat…
  • u nu kan huren, en later kopen?
Ontdek HappyNest

- 4/7/2025

Verificatie van de naam van de begunstigde

3 min

Om u meer zekerheid bij betalingen te bieden en het risico op bankfraude te vermijden, start Fintro met de verificatie van de naam van de begunstigde voor overschrijvingen. Bij die verificatie krijgt u een melding als de naam en het rekeningnummer van de begunstigde niet of niet helemaal overeenstemmen. Hoe werkt het precies en wat betekent het concreet voor u?

Wat is de verificatie van de naam van de begunstigde en hoe werkt het?

De verificatie van de naam van de begunstigde is een nieuwe vereiste in een Europese verordening om de betrouwbaarheid en veiligheid van financiële transacties te garanderen. Die verificatie, ook wel gekend als de IBAN-naamcontrole, verloopt volledig automatisch en kosteloos. Wanneer u een overschrijving doet, controleren we bij de bank van de begunstigde of de naam die u hebt ingevoerd, overeenstemt met de officiële naam. Stemt die niet of niet helemaal overeen, dan krijgt u een melding, waarna u zelf beslist of u al dan niet met de overschrijving doorgaat.

Verschillende meldingen naargelang het verificatieresultaat

De verificatie kan 4 resultaten opleveren: 

  • De ingevulde naam stemt overeen met de bij de bank geregistreerde naam van de begunstigde.
  • De ingevulde naam stemt niet helemaal overeen met de bij de bank geregistreerde naam van de begunstigde.
  • De ingevulde naam stemt niet overeen met de bij de bank geregistreerde naam van de begunstigde.
  • Controle niet mogelijk.

Naargelang het verificatieresultaat, ziet u een van deze meldingen verschijnen:

  • Bij ‘stemt overeen’ verschijnt er alleen een groen vinkje, zonder melding.


  • Bij ‘stemt niet helemaal overeen’ krijgt u een oranje waarschuwingsdriehoekje + de melding: ‘De ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Bedoelt u misschien <geregistreerde naam>?’. Mogelijk maakte u een typfoutje of zat er een klein verschil in de naam. ‘Dumon’ in plaats van ‘Dumont’, bijvoorbeeld.


  • Ook bij ‘stemt niet overeen’ verschijnt er een oranje waarschuwingsdriehoekje + de melding: ‘De ingevulde naam stemt niet overeen met de naam van de begunstigde’. Als de begunstigde bijvoorbeeld een gekend bedrijf is, zal de bank ook een mogelijke naam voorstellen, terwijl ze dat bij een privépersoon in dit geval niet doet om de privacy te waarborgen.



  • Is er uitzonderlijk geen controle mogelijk door een technische storing of omdat de bank van de begunstigde niet (tijdig) antwoordde, dan ontvangt u de melding: ‘We kunnen niet controleren of de naam van de begunstigde juist is’. »

Wat doet u nadat u zo’n verificatiemelding ontvangen hebt?

De verificatie is een waarschuwing en een hulpmiddel. Doordat de controle wordt uitgevoerd voordat u de transactie goedkeurt, kunt u de overschrijving nog bevestigen of annuleren afhankelijk van het resultaat. Bij bevestiging beslist u zelf of u al dan niet eerst de correcties in de naam van de begunstigde aanbrengt.

Maar als de gegevens niet (helemaal) overeenstemmen, raden we sterk aan om altijd te controleren of de naam van de begunstigde en het rekeningnummer overeenstemmen. Ontving u bijvoorbeeld een factuur per e-mail? Contacteer dan bij twijfel het bedrijf via een eerder gekend telefoonnummer, of via hun publieke website en gebruik niet de op de factuur vermelde contactgegevens. Maakte u een fout en gaat u toch door met de overschrijving zonder de naam te wijzigen, dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terechtkomen.

Nuttige tips

  • Voer telkens de volledige correcte voor- en achternaam van de begunstigde in om foutmeldingen te voorkomen.
  • Krijgt u toch een foutmelding, kijk dan altijd de betaalgegevens na. Neem bij twijfel contact op met de begunstigde, maar niet via de gegevens op de factuur. Misschien hebt u wel een vervalste factuur ontvangen waarop een oplichter het echte rekeningnummer van de leverancier vervangen heeft door zijn eigen rekeningnummer.
  • Werk bij een foutmelding de naam bij in uw lijst met vertrouwde begunstigden om die foutmelding in de toekomst te vermijden.
  • Maak gebruik van de ‘alias’-functie (‘mama’ bv.) om voor bepaalde begunstigden een vertrouwde benaming in te voeren en zet hun officiële naam in uw lijst met vertrouwde begunstigden.

Voordelen van de verificatie

De verificatie van de naam van de begunstigde:

  • geeft u meer zekerheid en gemoedsrust dat uw geld bij de juiste begunstigde terechtkomt.
  • bespaart tijd, want de bank voert de controle automatisch uit, waardoor overschrijvingen sneller verlopen.
  • vermindert betalingsfouten, wat complicaties en financieel verlies voorkomt.
  • helpt bepaalde vormen van fraude, zoals factuurfraude, te bestrijden en zo de veiligheid te verhogen.

Het wordt even wennen aan de meldingen bij een foute benaming, maar als u de gemelde tips opvolgt, kan het aandeel van verificaties die niet overeenstemmen zoveel mogelijk beperkt worden tot de echte fraudegevallen.

Oproep aan ondernemingen

We roepen ondernemingen en begunstigde rechtspersonen op om hun benamingen op facturen, bij hun bank en in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) correct te vermelden. Het is belangrijk om wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen te vermelden op de factuur en te registreren bij de KBO, om foutmeldingen bij overschrijvingen zoveel mogelijk te vermijden.

Timing

Bij Fintro start de verificatie van de naam van de begunstigde sinds 30 juni 2025 in Fintro Easy Banking App. Vanaf oktober breiden we de functionaliteit stapsgewijs uit naar andere kanalen, waaronder Fintro Easy Banking Web en Fintro Easy Banking Business. De wettelijke start voor alle banken in de eurozone is gepland op 9 oktober 2025 en tegen 2027 zouden alle landen in de eengemaakte Europese betaalruimte (SEPA) het nieuwe verificatieproces moeten hebben geïntegreerd.