Bescherm uzelf tegen onlinefraude en phishing
Medaille met twee zijden
E-mail, online shoppen, sociale media … Het internet geeft onze wereld een extra dimensie.
Om uw veiligheid ook online te garanderen en oplichters geen kans te geven, is het belangrijk om waakzaam te zijn.
Blijf waakzaam
U ontvangt een verdacht bericht? Klik niet op de link. En geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.
De uitwisseling van gevoelige data met uw bank verloopt altijd via onze beveiligde kanalen, Fintro Easy Banking App en Fintro Easy Banking Web.
Beter voorkomen dan genezen
Leer hoe u zelf oplichters kunt herkennen. Bekijk onze video’s met handige tips, test uw kennis … en blijf zen bij elke verdachte activiteit.
Te laat? Ontdek wat u kunt doen.
De realiteit in beeld
Hoe fraude herkennen?
Indrukwekkend en overtuigend
Om niet in de val te trappen, is het natuurlijk cruciaal om eerst de fraude te herkennen. En dat is niet altijd vanzelfsprekend.
- Fraudeurs zetten in op heel wat kanalen: e-mail, sms, telefoon, sociale media, brief per post, enz. Elke vorm van communicatie kan dus een mogelijke bedreiging zijn.
- Logo, lettertype, voetnoot, handtekening… Een verdacht bericht kan als twee druppels water lijken op de communicatie die u van de rechtmatige afzender zou verwachten. Fraudeurs zijn bovendien 'kraks' in het namaken van officiële websites. Vaak is de URL grondig checken de enige manier om het verschil te zien.
- De inhoud van een verdacht bericht lijkt vaak perfect geloofwaardig. En dat is normaal: fraudeurs steken heel wat tijd en energie in het bedenken van een aannemelijk scenario.
- Een verdacht bericht bevat niet noodzakelijk taalfouten.
- Het taalniveau is vaak erg goed: fraudeurs spreken perfect Nederlands, Engels of Frans. En ze zijn doorgaans erg sympathiek.
- Oplichters zijn perfect in staat om telefoonnummers en e-mailadressen te gebruiken die op het eerste gezicht correct lijken, maar het helemaal niet zijn.
- Ze kunnen ook een factuur onderscheppen die u verwacht per mail na een aankoop of het uitvoeren van werken, en het rekeningnummer van de begunstigde veranderen. Controleer dus goed alle elementen (e-mailadres van de verzender, telefoonnummer …) en vergelijk het rekeningnummer met dat op uw bestelbon.
Wat moet dan een belletje doen rinkelen?
- Het doel is altijd om vertrouwelijke gegevens te verkrijgen. Wordt er gevraagd naar uw geheime codes, M1- of M2-handtekening? Dan is de kans groot dat het om een poging tot fraude gaat.
- De boodschap is helder, direct en dringend. U voelt zich onder druk gezet. Het opzet is dan ook om u actie te laten ondernemen zonder de tijd te nemen om erover na te denken. Resultaat: u bent niet meer op uw hoede en geeft de informatie die u gevraagd wordt.
- Er wordt u gevraagd om geld over te schrijven, naar een leverancier bij wie een bepaalde factuur nog openstaat, of naar een ‘vriend’ die uw hulp nodig heeft. En dat door eenvoudig op een link te klikken.
- U ontvangt een e-mail om uw online aankoop af te ronden en de betaling in orde te brengen. Er wordt u gevraagd om op een link in de e-mail te klikken. Beslist u om te klikken, dan wordt u doorgestuurd naar een frauduleuze site waarop uw bankgegevens verzameld worden.
Zoals u ziet, komt bij dit type oplichting een behoorlijke dosis psychologische manipulatie kijken.
Wat kunt u doen?
Deel nooit uw vertrouwelijke gegevens
- De geheime code van uw kaart, uw M1- of M2-handtekening, itsmecode, Fintro Easy Bankingcode… Deel ze nooit!
- Niet via de telefoon, noch via e-mail, brief, sms, sociale media of eender welk kanaal.
- Zelfs wanneer beweerd wordt dat u het slachtoffer bent van fraude of dat de veiligheid van uw rekening niet meer gegarandeerd is. Zelfs wanneer de auteur van het bericht een officiële instantie lijkt te zijn zoals de politie, de overheid, een openbare dienst …
Gebruik uw gezond verstand
- Een luxe horloge voor slechts 30 euro op een tweedehandssite… Niet echt geloofwaardig, toch?
- Een wedstrijd winnen waar u zelfs niet aan heeft deelgenomen. Te mooi om waar te zijn, niet?
- Een bericht waarin u gevraagd wordt om te betalen voor een nieuwe kaartlezer ‘waarvan de geldigheid binnenkort verloopt’… Is dat iets wat uw bank u zou vragen?
Durf zaken in vraag te stellen en wees kritisch!
Reken op Safeonweb
Test uw kennis
Benieuwd hoe het staat met uw kennis op het vlak van online veiligheid? Kom het meteen te weten via de korte tests van Safeonweb, de officiële site van de Belgische overheid over computerbeveiliging.
Een app tegen fraude
Safeonweb werd ontwikkeld door het Centrum van Cybersecurity België. De app waarschuwt voor cyberdreigingen en online fraude, en deelt tips voor een veiliger surfgedrag.
Een verdacht bericht? Toch geklikt?
U ontvangt een verdacht bericht?
U ontvangt een bericht met ons logo, met de vraag om ons uw rekeningnummer, geheime code, M1- of M2-handtekening te bezorgen?
Antwoord niet en klik zeker niet op de link! Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar phishing@bnpparibasfortis.com
U ontvangt een bericht van een leverancier of een officiële instantie met de vraag om te klikken op een link en u daarna aan te melden bij uw online bank? Stuur de e-mail, een screenshot van de sms, enz. naar verdacht@safeonweb.be
U vermoedt dat u vertrouwelijke gegevens heeft gedeeld?
- Raadpleeg uw meest recente verrichtingen op zoek naar verdachte transacties.
- Bij twijfel, neem zeker contact op met uw Fintro-agent.
- U kunt terecht bij Card Stop op 078 170 170 om onmiddelijk uw debetkaart te blokkeren.
- Doe, indien nodig, aangifte bij de politie en bezorg uw Fintro-agent een kopie van uw aangifte.
U vindt meer informatie op Safeonweb.be en de website van Febelfin.
Een duwtje in de rug nodig?
Uw kantoor organiseert regelmatig Fintro Easy Banking Ateliers, ter plaatse en op afstand.
Tijdens deze korte sessies komt u meer te weten over specifieke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld online veiligheid: waarover gaat het precies, hoe kunt u zich ertegen beschermen, hoe onderscheidt u echt van vals, enz.
Deze Workshops maken u eveneens wegwijs in de digitale bank. We begeleiden u stap voor stap doorheen onze verschillende kanalen, van Easy Banking App tot Easy Banking Web. En dat op uw eigen tempo.
Meer over veiligheid
Leer bij
Phishing, malwares, two step authentication… Kom alles te weten over de meest voorkomende valkuilen op het internet, hoe u ze kunt vermijden en wat u kunt doen wanneer u vermoedt dat u het slachtoffer bent geworden van online fraude.
De veiligheid van onze digitale kanalen
Gebruik voor uw betalingen uitsluitend Fintro Easy Banking App en Fintro Easy Banking Web. Specifieke procedures garanderen er de veiligheid van uw persoons- en bankgegevens.