Menu

Veelgestelde vragen

Wat is Easy banking?

Fintro Easy banking is het nieuwe PC banking. Regel met Fintro Easy banking uw bankzaken altijd en overal. Mobiel en thuis. Fintro Easy banking past zich aan al uw toestellen aan (computers, smartphones en tablets) en is ook beschikbaar als app voor uw mobiele toestellen (iOS en Android).

Hoe aanmelden?

Geef uw klant- en kaartnummer in op de Fintro Easy banking-welkomstpagina. Volg de aanwijzingen op uw scherm en geef uw e-handtekening in.
Meld volgende keer sneller aan en vink ‘Bewaar de gegevens voor de volgende aanmelding’ aan.

Bent u slechtziend of blind? Vraag uw Fintro-agent een gratis kaartlezer met extra grote toetsen, lcd-scherm en stemondersteuning.
Meer info via 'Aanmelden met kaartlezer Comfort Voice' spraaksynthese en 'Aanmelden met kaartlezer Comfort Voice' grootletterdruk.

Waar vind ik mijn klantnummer?

Kijk op de voorkant van uw bankkaart.
Uw klantnummer bestaat uit 10 cijfers. Verwar niet met uw kaartnummer (dit zijn 17 cijfers en staat ook op de voorkant van uw kaart).

Let op, met uw kredietkaart kunt u zich niet aanmelden op Easy banking.

Wat te doen bij "PIN BLOCKED", 3 keer foute pincode?

Contacteer a.u.b. uw Fintro-agent om de kaart te deblokkeren. Bij 3 foute pincodes wordt uw bankkaart geblokkeerd.

Pincode van uw kaart vergeten? Vraag een nieuwe code aan uw Fintro-agent (die u dan na een paar dagen thuis ontvangt).

Aanmelden in Easy banking

Meld u alleen aan met een kaartlezer.
Vraag hem gratis aan bij uw Fintro-agent.

Waar vind ik het IBAN van mijn rekening?

Kijk op uw bankkaart, via Easy banking onder ‘Rekeningen’ of onderaan uw rekeninguittreksels.
Het IBAN of ‘International Bank Account Number’ is een internationaal bankrekeningnummer. In België bestaat een IBAN uit 16 tekens: de letters ‘BE’ gevolgd door 2 cijfers en daarna de 12 cijfers van het nationaal rekeningnummer.
Bereken zelf het IBAN op basis van een Belgisch rekeningnummer.

Wanneer gebruik ik een M2-handtekening?

Gebruik M2-handtekeningen om verrichtingen te bevestigen. Geef alleen een M2-handtekening in als u zelf een verrichting hebt gestart. Elke andere vraag naar een M2-handtekening is verdacht.

Let wel, u hoeft niet altijd een M2-handtekening in te geven wanneer u iets koopt op internet. Dit hangt af van de betaalmogelijkheden van de website of webshop.

Overschrijving ongedaan maken?

Overschrijvingen die u bevestigd hebt zonder uitvoeringsdatum in te geven, worden uitgevoerd op en kunt u niet ongedaan maken. Contacteer a.u.b. de begunstigde als u het geld wilt terugkrijgen.

Geplande overschrijvingen kunt u verwijderen tot 1 dag op voorhand om 19 uur.
Ga naar ‘Rekeningen’, kies de Fintro-zichtrekening waarmee de overschrijving zal uitgevoerd worden en ‘Gepland’. Selecteer de overschrijving die u wilt verwijderen en kies ‘Verwijderen’. Bevestig met uw kaartlezer.

CVC van mijn kredietkaart?

De CVC of ‘Card Verification Code’ van uw kredietkaart bestaat uit 3 cijfers en vindt u op de achterkant van uw kaart.
Ze wordt soms gevraagd als extra veiligheidscontrole.

Welke kaart gebruik ik met de kaartlezer?

Gebruik uw bankkaart of ‘debetkaart’ met nummer xxxx xxxx xxxx xxxx x.
Let wel, uw kaart moet gekoppeld zijn aan een Easy banking-contract en moet voor de eerste keer gebruikt worden aan een geldautomaat of voor een betaling in een winkel.

Met uw kredietkaart kunt u zich niet aanmelden op Easy banking.

Kan ik een kaartlezer van een andere bank gebruiken om mij aan te melden en verrichtingen uit te voeren met mijn rekening?

Met sommige kaartlezers van andere banken kunt u zich aanmelden en verrichtingen uitvoeren met uw Fintro-rekening.

Wel kan het zijn dat u bij gebruik van die andere kaartlezer een elektronische handtekening krijgt van minder dan 8 cijfers.

Als u die handtekening zo invoert, zal ze niet worden aanvaard.

Om dat te verhelpen, voert u aan het begin van de elektronische handtekening gewoon zoveel nullen toe als er nodig zijn om 8 cijfers te verkrijgen.

Onze tips om onlinefraude te vermijden

Online veiligheid is onze prioriteit 

Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude

Tweestapsverificatie (2FA)

Tweestapsverificatie of ‘Two Factor Authentication’ (2FA) is een eenvoudige oplossing om uw accounts beter te beschermen. Het principe is eenvoudig, u moet bewijzen dat u bent wie u beweert te zijn en dat kan op drie verschillende manieren:

  • met iets dat u alleen weet: uw wachtwoord of pincode;
  • met iets dat u alleen hebt: uw telefoon of bankkaart;
  • met iets dat eigen is aan u: uw vingerafdruk, gelaat, iris …

Als uw account beveiligd is met tweestapsverificatie, dan zult u dus twee of meerdere vragen moeten beantwoorden of handelingen moeten uitvoeren voor u kunt inloggen: een wachtwoord invoeren én een code die u via uw smartphone gekregen heeft, of u gebruikt uw vingerafdruk om toegang te krijgen tot een bepaalde app.

Hoe zit dat bij ons?

Sommige platformen zijn al uitgerust met tweestapsverificatie, andere bieden dit nog niet aan, en bij nog andere platformen kan je het zelf instellen. Uw online veiligheid is onze prioriteit en daarom passen we dit al geruime tijd toe.

U aanmelden in Easy Banking Web is een voorbeeld van tweestapsverificatie: u meldt u aan met uw kaart (iets wat u alleen hebt) én uw pincode (iets wat u alleen weet). Net zoals u geld afhaalt aan de geldautomaat. Ook als u zich aanmeldt op Easy Banking App, kan dat alleen op uw eigen toestel(len) (iets wat u alleen hebt) én met uw vingerafdruk (iets dat eigen is aan u) of uw Easy Banking 5-cijferige code (iets wat u alleen weet).

Hebt u een account zonder tweestapsverificatie, dan kunt u dat vaak zelf instellen. Raadpleeg deze lijst van platformen waar tweestapsverificatie mogelijk is. U kunt ook zoeken in de veiligheidsinstellingen van uw account.

Phishing

Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een debetkaart. We raden u daarom aan om :

  • uw onlinebetalingen uit te voeren op veilige websites (ga na of op de website een pictogram met een hangslot staat en of u ‘https’ kunt zien in de adresbalk). Websites met alleen ‘http://’ (zonder ‘s’) zijn niet noodzakelijk gevaarlijk, maar geef er nooit persoonlijke gegevens in door;
  • zelf de URL van een website in uw browser te typen;
  • een e-mail van een onbekende contactpersoon niet te openen en meteen te verwijderen. Als u de verzender van een bericht (e-mail, sms, WhatsApp) niet kent, klik dan zeker niet op de bijhorende link. Stuur ook geen bericht terug. U verhoogt zo immers het risico op misbruik van uw gegevens;
  • de website van uw bank in uw favorieten op te slaan. Zo, gaat u altijd naar de juiste website. Criminelen kunnen websites er immers heel realistisch laten uitzien.

Hoe herken ik deze valse websites?

Een domeinnaam is de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken. Onze domeinnaam is fintro.be (onze naam + .be).

Cybercriminelen gebruiken valse domeinnamen, het is dus belangrijk om deze te kunnen identificeren. Controleer altijd wat er staat net voor .com, .be, … .

Voorbeelden:

  • In https://fintro.survey.be/ is de domeinnaam ‘survey’
  • In https://survey.fintro.be/ is de domeinnaam ‘fintro’
Het eerste voorbeeld is dus vals, het tweede is een geldig websiteadres van Fintro.

Wat als:

  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt verzocht om uw rekeningnummer of geheime code mee te delen?
  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt gevraagd om op online banking in te loggen?
Antwoord niet en bel ons op het nummer 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Stuur de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Phishing: via de telefoon, ook per brief

Phishing per telefoon

Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:

  • u telefoontjes krijgt van iemand anders dan uw vertrouwde contactpersonen bij de bank?
  • een vermeende medewerker van Fintro u vraagt om bankgegevens in te voeren via de toetsen van uw telefoon?
  • een vermeende medewerker van Fintro u telefonisch vraagt om dringend een bankverrichting te doen?
Haak in en bel ons op 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Phishing via de post

Sommige fraudeurs zullen proberen uw bankgegevens te achterhalen via een gepersonaliseerde brief, die zo realistisch kan zijn dat hij u wel degelijk misleidt.

Vindt u in uw brievenbus een brief van Fintro over uw bankkaart? Met de vraag om ze terug te sturen naar de bank en tegelijkertijd een of meer gevoelige gegevens mee te sturen?

Doe het in geen geval! We vragen u nooit naar de geheime code van uw kaart, uw itsme-code, uw Fintro Easy Banking Web-wachtwoord of Fintro Easy Banking App-code. U hoeft uw kaart ook nooit terug te sturen.

Ontvangt u een brief van Fintro en twijfelt u? Contacteer dan eerst uw Fintro-agent, voor u reageert. Samen bekijken we of wij de brief al dan niet verstuurden.

Pas op voor...

Voor de veiligheid van uw gegevens vragen wij u nooit vertrouwelijke informatie (pincode, bankkaartnummer, paswoord Fintro, Fintro-code, M1- of M2-handtekening, itsme-code) per telefoon of e-mail.

Een sterk paswoord

Ook een sterk paswoord is belangrijk voor de veiligheid. Kies dus niet voor '12345', maar gebruik speciale tekens, cijfers, hoofdletters en kleine letters. U kunt bijvoorbeeld een zin samenstellen die betekenisvol is voor u. Zo onthoudt u makkelijker uw paswoord. Bijvoorbeeld: 'MijnV@derIsGeborenIn1947'.

Hebt u een goed paswoord gevonden? Hieronder enkele tips:

  • noteer het nergens;
  • vertel het aan niemand: uw bank zal ook nooit uw gegevens vragen, niet via telefoon en ook niet via e-mail;
  • verander het meerdere keren per jaar.

Uw toestel beveiligen

Smartphones en andere digitale toestellen worden niet voor niets ‘slimme’ toestellen genoemd. Ze houden bij wat u doet, kennen uw gewoontes en weten meer over u dan u zou denken. En hackers hebben een heel arsenaal aan sluwigheden om u uw gegevens te ontfutselen. Beveilig uw toestellen om te voorkomen dat uw geheimen in verkeerde handen vallen!

  • Schakel de vergrendeling van uw toestel in. Smartphone, tablet of pc, stel altijd een van de vergrendelingsopties in die het toestel aanbiedt: toegangscode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
  • Download alleen apps van officiële appstores. In sommige apps zit malware verstopt. Denk dus altijd goed na voor u een app downloadt en haal uw apps uit de bekende officiële appstores (Apple App Store, Google Play). Klik nooit op een link om een app te downloaden of te updaten.
  • Doe die updates. Softwarefabrikanten sturen geregeld beveiligingsupdates uit die deel uitmaken van de algemene updates van het besturingssysteem en van uw apps. Het is belangrijk dat u die software-updates altijd zo snel mogelijk installeert.
  • Gebruik enkel bekende, beveiligde wifinetwerken. Verbinding maken met een openbaar wifinetwerk houdt risico’s in. Gebruik onderweg liever de wifi-hotspot van uw smartphone of houd de verbinding met het openbaar wifinetwerk zo kort mogelijk. Voor het internet thuis doet u er goed aan het oorspronkelijke wachtwoord van uw modem te wijzigen. Laat onbekenden geen verbinding maken met uw netwerk.

Malwares

Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.

Hoe kunt u die malware vermijden?

  • Installeer een virusscanner op uw computer;
  • update uw besturingssysteem (Windows/macOs) en uw software zo snel mogelijk;
  • open geen e-mails van onbekende contactpersonen;
  • controleer uw USB-sticks regelmatig met een virusscanner.

Meent u het slachtoffer te zijn van fraude?

  • Contacteer uw Fintro-kantoor tijdens zijn openingsuren
  • Buiten die uren kunt u, enkel in geval van (een vermoeden van) fraude, de hulpdienst voor fraudegevallen bij BNP Paribas Fortis contacteren op nummer 02 02 433 43 80
  • Blokkeer meteen al uw bankkaarten via Card Stop op 078 170 170
  • Doe een aangifte bij de politie en bezorg een kopie van het PV aan uw Fintro-agent
  • Via Fintro Easy Banking Web (Instellingen/Toegang tot onze apps) kunt u nagaan op welke apparaten uw bancaire app geïnstalleerd is, en degene die u verdacht lijken of onbekend zijn verwijderen.

Meer informatie vindt u op: Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector