Kenmerken van een Depositorekening
Het saldo boven 250.000 euro van een Spaarrekening wordt overgeheveld naar een Depositorekening. Dit is een niet-gereglementeerde spaarrekening naar Belgisch recht, die op de markt wordt gebracht door BNP Paribas Fortis (een naamloze vennootschap (nv), gevestigd te Warandeberg 3, B-1000 Brussel). Deze rekening, van onbepaalde duur, is bedoeld om contanten aan te houden in afwachting van een toewijzing op korte of middellange termijn. Er is geen plafond voor de rekening en een negatief saldo is niet toegestaan. De opening en het beheer van de Depositorekening zijn gratis (met uitzondering van de eventuele verzendkosten indien de rekeninguittreksels per post worden verstuurd). Raadpleeg daarvoor onze Tarievenlijst.
Rendement: een niet-gereglementeerde spaarrekening is niet verplicht om een wettelijke minimumbasisrente te bieden of een getrouwheids-/aangroeipremie uit te betalen. De basisrente en de getrouwheids-/aangroeipremie die per 1 januari 2022 op deze rekening van toepassing zijn, bedragen 0%. Dit tarief kan te allen tijde worden gewijzigd, mits dit vooraf aan de klant wordt meegedeeld via een bericht in de rekeninguittreksels.
Fiscaliteit: in geval van een positieve rentevoet is de uitgekeerde rente niet vrijgesteld en onderworpen aan 30% roerende voorheffing.
Risico: tegoeden op gereglementeerde of niet-gereglementeerde spaarrekeningen bij Fintro vallen onder het depositobeschermingsmechanisme tot een maximum van 100.000 euro per persoon. In geval van faillissement of dreigend faillissement van de bank loopt de spaarder het risico dat het bedrag van zijn spaargeld boven 100.000 euro wordt omgezet in aandelen (bail-in) of dat hij dit bedrag geheel of gedeeltelijk verliest. Meer informatie hierover vindt u in de ‘Informatiefiche over de depositobescherming’.
U wordt aangeraden de precontractuele informatie over de Depositorekening, opgenomen in de ‘Bijzondere Voorwaarden van de Spaarrekening’, te lezen.
Met al uw klachten kunt u terecht bij BNP Paribas Fortis nv – Klachtenbeheer –Warandeberg 3, 1000 Brussel. Indien u niet tevreden bent met de door de bank voorgestelde oplossing kunt u een klacht indienen bij Ombudsfin– Ombudsman in financiële geschillen – North Gate II, Koning Albert II-laan 8 (Bus 2), 1000 Brussel of per e-mail via ombudsman@ombudsfin.be.