Menu

Onze tips om onlinefraude te vermijden

Online veiligheid is onze prioriteit 

Twijfelachtige e-mails, links naar valse websites, oplichting online enz. Ontdek hier de meest voorkomende valstrikken op het internet, hoe u ze vermijdt en praktische tips voor als u meent het slachtoffer te zijn van onlinefraude

Tweestapsverificatie (2FA)

Tweestapsverificatie of ‘Two Factor Authentication’ (2FA) is een eenvoudige oplossing om uw accounts beter te beschermen. Het principe is eenvoudig, u moet bewijzen dat u bent wie u beweert te zijn en dat kan op drie verschillende manieren:

  • met iets dat u alleen weet: uw wachtwoord of pincode;
  • met iets dat u alleen hebt: uw telefoon of bankkaart;
  • met iets dat eigen is aan u: uw vingerafdruk, gelaat, iris …

Als uw account beveiligd is met tweestapsverificatie, dan zult u dus twee of meerdere vragen moeten beantwoorden of handelingen moeten uitvoeren voor u kunt inloggen: een wachtwoord invoeren én een code die u via uw smartphone gekregen heeft, of u gebruikt uw vingerafdruk om toegang te krijgen tot een bepaalde app.

Hoe zit dat bij ons?

Sommige platformen zijn al uitgerust met tweestapsverificatie, andere bieden dit nog niet aan, en bij nog andere platformen kan je het zelf instellen. Uw online veiligheid is onze prioriteit en daarom passen we dit al geruime tijd toe.

U aanmelden in Easy Banking Web is een voorbeeld van tweestapsverificatie: u meldt u aan met uw kaart (iets wat u alleen hebt) én uw pincode (iets wat u alleen weet). Net zoals u geld afhaalt aan de geldautomaat. Ook als u zich aanmeldt op Easy Banking App, kan dat alleen op uw eigen toestel(len) (iets wat u alleen hebt) én met uw vingerafdruk (iets dat eigen is aan u) of uw Easy Banking 5-cijferige code (iets wat u alleen weet).

Hebt u een account zonder tweestapsverificatie, dan kunt u dat vaak zelf instellen. Raadpleeg deze lijst van platformen waar tweestapsverificatie mogelijk is. U kunt ook zoeken in de veiligheidsinstellingen van uw account.

Phishing

Phishing bestaat erin het slachtoffer naar een valse website te leiden; dat gebeurt doorgaans door het slachtoffer een e-mail of een bericht via sociale netwerken te sturen om vertrouwelijke informatie te achterhalen zoals een paswoord, geheime code of nummer van een debetkaart. We raden u daarom aan om :

  • uw onlinebetalingen uit te voeren op veilige websites (ga na of op de website een pictogram met een hangslot staat en of u ‘https’ kunt zien in de adresbalk). Websites met alleen ‘http://’ (zonder ‘s’) zijn niet noodzakelijk gevaarlijk, maar geef er nooit persoonlijke gegevens in door;
  • zelf de URL van een website in uw browser te typen;
  • een e-mail van een onbekende contactpersoon niet te openen en meteen te verwijderen. Als u de verzender van een bericht (e-mail, sms, WhatsApp) niet kent, klik dan zeker niet op de bijhorende link. Stuur ook geen bericht terug. U verhoogt zo immers het risico op misbruik van uw gegevens;
  • de website van uw bank in uw favorieten op te slaan. Zo, gaat u altijd naar de juiste website. Criminelen kunnen websites er immers heel realistisch laten uitzien.

Hoe herken ik deze valse websites?

Een domeinnaam is de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken. Onze domeinnaam is fintro.be (onze naam + .be).

Cybercriminelen gebruiken valse domeinnamen, het is dus belangrijk om deze te kunnen identificeren. Controleer altijd wat er staat net voor .com, .be, … .

Voorbeelden:

  • In https://fintro.survey.be/ is de domeinnaam ‘survey’
  • In https://survey.fintro.be/ is de domeinnaam ‘fintro
Het eerste voorbeeld is dus vals, het tweede is een geldig websiteadres van Fintro.

Wat als:

  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt verzocht om uw rekeningnummer of geheime code mee te delen?
  • u in een e-mail of een bericht met ons logo wordt gevraagd om op online banking in te loggen?
Antwoord niet en bel ons op het nummer 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur. Stuur de verdachte e-mail naar phishing@bnpparibasfortis.com.

Phishing per telefoon

Phishing per telefoon of vishing is het bedrieglijk achterhalen van informatie tijdens een telefoongesprek om ongemerkt iemands bankwebsites te kunnen gebruiken. Wat als:

  • u telefoontjes krijgt van iemand anders dan uw vertrouwde contactpersonen bij de bank?
  • een vermeende medewerker van Fintro u vraagt om bankgegevens in te voeren via de toetsen van uw telefoon?
  • een vermeende medewerker van Fintro u telefonisch vraagt om dringend een bankverrichting te doen?
Haak in en bel ons op 02 433 45 10. U kunt bij ons terecht van maandag tot vrijdag van 7 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Pas op voor...

Voor de veiligheid van uw gegevens vragen wij u nooit vertrouwelijke informatie (pincode, bankkaartnummer, paswoord Fintro Easy Banking, Fintro Easy Banking-code, M1- of M2-handtekening, itsme-code) per telefoon of e-mail.

Een sterk paswoord

Ook een sterk paswoord is belangrijk voor de veiligheid. Kies dus niet voor '12345', maar gebruik speciale tekens, cijfers, hoofdletters en kleine letters. U kunt bijvoorbeeld een zin samenstellen die betekenisvol is voor u. Zo onthoudt u makkelijker uw paswoord. Bijvoorbeeld: 'MijnV@derIsGeborenIn1947'.

Hebt u een goed paswoord gevonden? Hieronder enkele tips:

  • noteer het nergens;
  • vertel het aan niemand: uw bank zal ook nooit uw gegevens vragen, niet via telefoon en ook niet via e-mail;
  • verander het meerdere keren per jaar.

Malwares

Malware is een software die bedrieglijk op een computer wordt geïnstalleerd om de beveiliging ervan te doorbreken. Ransomware bijvoorbeeld blokkeert een computer en zet de gebruiker ertoe aan om een som geld te storten om weer toegang te krijgen tot zijn of haar bestanden.

Hoe kunt u die malware vermijden?

  • Installeer een virusscanner op uw computer;
  • update uw besturingssysteem (Windows/macOs) en uw software zo snel mogelijk;
  • open geen e-mails van onbekende contactpersonen;
  • controleer uw USB-sticks regelmatig met een virusscanner.

Meent u het slachtoffer te zijn van onlinefraude?

  • Blokkeer uw bankkaarten via Card Stop op 070 344 344.
  • Bel de Fintro Easy Banking Helpdesk op 02 433 45 10.
  • Doe aangifte bij de politie en bezorg het pv-nummer aan uw Fintro-kantoor.

Meer informatie vindt u op: Safe Internetbanking.be, Safeonweb.be en Belgische federatie van de financiële sector